نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 482
مؤنث مخاطب (افعال خمسه)، نقش ضمه و علامت رفع دارند.
2.
ياء در اسمهاى تثنيه و جمع مذكّر سالم، الف در اسمهاى ستّه، كسره در جمع مؤنث
سالم، و حذف نون در پنج فعل مضارعِ ياد شده، به جاى فتحه نقش اعراب نصب را ايفا
مىكنند.
3.
ياء در اسمهاى تثنيه و جمع مذكّر سالم و اسماى ستّه، و فتحه در اسمهاى غير
منصرف، به جاى كسره نقش اعراب جر را ايفا مىكنند.[1]
4.
سكون در پنج صيغه فعل مضارع صحيح، حذف لام الفعل در همان صيغهها از فعل ناقص، و
حذف نون در صيغههاى تثنيه، جمع مذكر و مفرد مؤنث مخاطب، علامت جزم اند.[2]
آثار
مكتوب در اعراب قرآن
جايگاه
و نقش مهم دانش اعراب قرآن در فهم و تفسير قرآن سبب شد كه دانشمندان پس از قرن دوم
به طور گسترده به تحقيق و تأليف در اين دانش قرآنى بپردازند. به ظاهر، نخستين بار
ابوجعفر رؤاسى، از اصحاب امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام، كسايى و
فرّاء، كتابهايى با عنوان إعراب القرآن نگاشتهاند.[3]
پس
از نيمه دوم قرن دوم هجرى، از انديشهها و آراى نحوى خليل و سيبويه كه بگذريم،[4]
دانشمندان ذيل، صاحب تأليف در اعراب قرآن بودهاند، اگر چه بسيارى از اين كتابها
به دست ما نرسيده است:[5] قُطرُب نحوى (م 206 ق)،[6]
ابو عبيده
[1]. شرح قطر الندى: ص 42 به
بعد؛ النحو الوافى: ج 1 ص 96- 97؛ البهجة المرضية: ج 1 ص 50- 51.