نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 481
دست دانشمندان عجم جهت آشنايى با زبان عربى و قرآنكريم تدوين شدند،
بر آيات قرآن مقدم دانسته شده و تحميل شوند. در نتيجه، شايسته نيست براى سازگارى
آيات شريفه با قواعد دستور زبان عربى، به توجيه و تأويل و تقدير گرفتن روى آورد.
بر اين اساس، مفسّر قرآن كريم براى تفسير صحيح قرآن نيازمند دانش نحو و اعراب است
و از اين رو بايد از دانش و ديدگاهها و تجارب دانشمندان نحو بهره كامل ببرد. در
عين حال بايد خود قرآن را داور نهايى و معيار اصلى سنجش صحت اعراب بداند و حتى
الامكان با اخذ ظواهر آيات شريفه، كمترين تقدير و تأويل را در اعراب آيات در نظر
بگيرد.
در
پاسخ اين پرسش كه آيا قرآن كريم ميزان ادبيات و دستور زبان عربى است يا موزون آن،
شايد بتوان گفت پيش از ثابت شدن اعجازآميز بودن قرآن، موزون و پس از آن ميزان است؛
چون قرآن، كلام خداى سبحان و فصيح و بليغترين نثر عربى است.
انواع
اعراب و نشانههاى اعراب
اعراب
بر چهار نوع است كه دو نوع آن (نصب و رفع)، ميان اسم و فعل مشترك است، يك نوع ويژه
اسم (جر)، و يك نوع ويژه فعل (جزم) است.[1]
اعراب همچنين، شكلها و علايم گوناگونى دارد. عالمان نحو، اعراب را به دو شكل اصلى
و فرعى تقسيم كردهاند؛ علامتهاى اصلى اعراب عبارت اند از: ضمّه براى رفع، فتحه براى
نصب، كسره براى جر، و سكون براى جزم. علامتهاى فرعى گونههاى مختلفى به شرح ذيل
دارند:
1.
الف در اسمهاى تثنيه، واو در اسمهاى جمع مذكّر سالم و اسماى ستّه، و نون در هفت
صيغه فعل مضارع يعنى دو صيغه جمع مذكر، چهار صيغه تثنيه و مفرد
[1]. شرح قطر الندى: ص 45؛
شرح شذور الذهب: ج 23- 24؛ البهجة المرضيه: ج 1 ص 50- 51.
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 481