نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 152
استوارى درونى و نفوذناپذير بودن، هيچ باطلى را به خود راه نمىدهد.
اين برهان از نوع برهان «إنّ» است كه در پايان آيه 41 از سوره فصّلت و به عنوان
برهانى پيش از ذكر مدّعا منعكس شده است. از سويى ديگر، در پايان آيه، قرآن، كتابى
«فرو فرستاده شده از سوى خداوند حكيم و حميد» معرفى شده است: «تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ».
چنين
بيانى، ناظر به برهان «لِم» است؛ يعنى از آن جا كه منشأ نزول قرآن، خداوند حكيم و
حميد است، هيچ گونه باطل در قرآن راه نمىيابد؛ زيرا اگر خداوند اجازه ورود باطل
را به قرآن بدهد، مخالف حكمت اوست كه قرآن را كتاب هدايت و ناسخ همه كتب آسمانى
پيشين معرفى كرده است، چنان كه دادن اجازه ورود باطل به قرآن، به معناى پذيرش
مَشوب بودن قرآن است كه اين امر با پيراسته و حميد بودن خداوند، ناسازگار است.[1]
سوم.
آيه رصد الهى
آيات
26 تا 28 از سوره جن، بيان مىكنند كه خداوند، عالم به غيب است و هيچ كس را از آن
آگاه نمىكند، مگر پيامبرى كه از او خشنود است و خداوند بر پيامبران خويش
نگاهبانانى گمارده است تا آنان پيامهاى او را ابلاغ كنند و خدا به آنچه نزد آنان
است احاطه كامل دارد و همه چيز را به عدد، شمار كرده است:
غيبدانى
كه كسى را بر غيبش مطلع نمىكند، مگر پيامبرى را كه به او رضايت دهد، و در پيش و
پس او نگهبانى مىگمارد. تا بداند كه آنان رسالتهاى پروردگارشان را ابلاغ
مىكنند، و خدا به آنچه نزد آنهاست، احاطه دارد و همه چيز را به عدد شماره كرده
است».