نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 118
و مقبول است ولى يكسانىِ ترتيب بسيارى از سورهها در همه آنها مانند
ترتيب سور طوال و مئين، نشاندهنده ترتيب توقيفى و اتفاقى بيشتر سورهها و نه همه
آنها است.[1] تفاوتهاى گزارش شده از مصحف
امام على عليه السلام نيز در واقع نشاندهنده دو سبك تأليف قرآن بر اساس نزول و بر
اساس ترتيب كنونى است و نه به معناى آشفتگى و بىسامانى. سخن آخر اين كه بسيارى از
آنچه تحت عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مىشود، به رسم الخط و يا قرائت باز
مىگردد و نه ترتيب سورهها.[2]
شاهد
ششم: مصحف امام على عليه السلام
طبق
روايات شيعه و برخى از اهل سنّت، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر
صلى الله عليه و آله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست، بلكه
گفته مىشود بر حسب نزول بوده است.[3] بنا بر اين، تدوين قرآن در
حيات پيامبر صلى الله عليه و آله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد.[4]
افزون بر اين، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام
نشان مىدهد كه امام على عليه السلام تنها جمعكننده قرآن از ميان صحابه است:
وأمّا
الخامسة والخمسون، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي: «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن
امَّتي فَيَقولونَ: إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَم يُخَلِّف شَيئاً،
فَبِماذا أوصى عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي
[1]. ر. ك: نصوص فى علوم
القرآن: ج 5 ص 4( الفصل الرابع: وصف عام عن مصاحف الصحابه).
[2]. ر. ك: نصوص فى علوم
القرآن: ج 5 ص 75 و 84( فصلهاى پنجم و ششم).
[3]. المصنف، ابن ابى شيبه:
ج 7 ص 197؛ بحار الأنوار: ج 23 ص 249؛ تدوين القرآن: ص 344. قرآن ابنمسعود، با
قرآن عثمانى، در تدوين، متفاوت بود. با سوره فاتحه آغاز مىشد و سپس نساء و پس از
آن، سوره آل عمران بود؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود. و گفته مىشود كه مصحف امام
على عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سورهها بوده است: ابتداى آن، سوره علق، سپس
مدّثّر، مزّمّل، مَسَد، تكوير، و همين گونه تا پايان سورههاى مكّى و سپس سورههاى
مدنى بوده است.
[4]. شرح نهج البلاغه، ابن
ابى الحديد: ج 1، ص 27؛ بحار الأنوار: ج 41 ص 149؛ علوم القرآن، حكيم: ص 114- 115.
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 118