responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهداء نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 16

3. پوشيدن لباس سياه در عزاى سيد الشهدا

نخستين كسانى كه در عزاى امام حسين عليه السلام لباس سياه پوشيدند، ام سلمه همسر پيامبر صلى الله عليه و آله و زن‌هاى بنى‌هاشم بودند.[1]

اين اقدام، نشان مى‌دهد كه لباس سياه از زمان‌هاى گذشته علامتِ عزا بوده، ابو مسلم هم در آغاز قيام خود براى استفاده تبليغاتى عليه حكومت بنى اميه لباس سياه را انتخاب كرد. آنها مى‌گفتند:

هذَا السَّوادُ حِدادُ آلِ مُحَمَّدٍ وشُهداءِ كَربَلا وزَيدٍ ويَحيى‌.[2]

اين لباس سياه، عزاى آل محمد و شهيدان كربلا و زيد و يحيى است.

در زمان معاصر نيز در ميان پيروان اهل بيت عليهم السلام لباس سياه نشانه عزادارى است.

4. تأكيد بر زنده نگهداشتن ياد سيد الشهدا

در روايات تأكيد فراوان بر تداوم ياد سيد الشهدا شده است، در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده كه هنگام ياد آن حضرت سه بار بگو:

صٌلى اللَّهُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللَّهِ.[3]

درود بر تو اى ابو عبداللَّه.


[1]. المحاسن: ج 2 ص 195 ح 1564، الأمالى، شجرى: ج 1 ص 164، شرح الأخبار: ج 3 ص 171 ح 1119.

[2]. المناقب، ابن شهر آشوب: ج 3 ص 300.

[3]. الكافى: ج 4 ص 575 ح 2، تهذيب الأحكام: ج 6 ص 103 ح 180، المزار، مفيد: ص 214 ح 1، الأمالى، طوسى: ص 54 ح 73.

نام کتاب : فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهداء نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست