همچنين نماز خواندن زكريّا عليه السلام در سوره آل عمران به صراحت
آمده[1] و آيهاى ديگر از همين سوره[2]
نشان مىدهد كه نماز و جايگاه آن در ميان بنى اسرائيل شناخته شده بوده و دو ركن
اصلى يعنى سجده و ركوع را داشته است و مريم عليها السلام آن را انجام مىداده است.
در باره يحيى فرزند زكريّا نيز در كتاب المحاسن برقى، حديثى است كه بر نماز خواندن
او دلالت دارد.[3] همچنين حديثى هست كه يحيى عليه
السلام امر خداوند به نماز را به بنى اسرائيل ابلاغ كرده است.[4]
نماز
در روزگار عيسى عليه السلام
به
نقل قرآن كريم، عيسى بن مريم عليه السلام در دامان زنى پاكدامن متولد شد كه در
عبادتكده مىزيست و به نماز مىايستاد و رزقش را از خداوند در محراب نمازش دريافت
مىكرد. عيسى عليه السلام همچنين در نخستين روزهاى تولدش و در همان گهواره، با
اعجاز الهى، زبان گشوده و وصيت الهى به نماز را بيان كرده است.[5]
احاديث نيز به تشريع نماز در آيين او تصريح كرده و آن را وظيفه عمومى همه گروندگان
به او شمردهاند.[6] نماز و كيفيت و فوايد آن در
انجيل امروزين نيز موجود است و برخى آن را همراه روزه از مهمترين عبادتها نزد
مسيحيان مىدانند.[7]
در
پايان و با مراجعه به متن گزارشهايى كه به آنها اشاره شد، مىتوان نتيجه گرفت كه
نماز به عنوان يك آيين عبادى، در همه دينهاى توحيدى وجود داشته، بلكه يكى