گفتنى است كه يهوديان نيز مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با
لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى آن دارند.[1]
نماز
در روزگار پيامبران بنى اسرائيل
پيامبران
متعدّدى پس از موسى عليه السلام و پيش از عيسى عليه السلام از سوى خداوند
برانگيخته شدهاند كه از جمله آنان، اسماعيل صادق الوعد،[2]
داوود، زكريّا و يحيى عليهم السلام هستند.
آيات
و احاديث متعدّدى به روشنى نشان مىدهند كه همه اين بزرگان، مأمور به نماز
بودهاند و بِدان امر كرده و آن را پاس مىداشتهاند. خداوند، فرمان اسماعيل (صادق
الوعد) به خانوادهاش را براى برپايى نماز، نقل نموده است.[3]
دو حديث نيز به محراب داوود عليه السلام و نماز خواندنش در آن، تصريح كردهاند.[4]
حديثى ديگر نيز گزارش مىكند كه خداوند متعال، برخى از موانع قبول نماز را به
داوود عليه السلام وحى كرده است.[5] افزون بر اين، آيهاى از سوره
لقمان،[6] به ضميمه حديثى كه معاصرت
داوود عليه السلام با لقمان را نشان مىدهد،[7]
دليل ديگرى بر وجود آيين نماز در روزگار اوست.
احاديث
متعدّدى نيز وصيّت لقمان را به فرزندش در باره نماز نقل كردهاند.[8]
[7].« و كانَ لُقمانُ
يُكثِرُ زيارَةَ داوودَ عليه السلام وَ يَعِظُهُ بمَواعِظِهِ وَ حِكمَتِه؛ لقمان،
زياد به ديدن داوود عليه السلام مىرفت و با موعظهها و سخنان حكيمانه و دانش
بسيار خود، او را اندرز مىداد»( تفسير القمّى: ج 2 ص 162).