گذشته
از آيات قرآنى، پيامبر صلى الله عليه و آله و اوصياى ايشان نيز بر اين موضوع،
شهادت دادهاند. بزرگترين قرآن شناس، يعنى پيامبر خدا- كه گيرنده وحى است-، در
حديثى، در باره جامعيّت اين كتاب آسمانى، چنين مىفرمايد:
قرآن،
رهنمايى است كه راه را نشان مىدهد. قرآن، كتاب تفصيل و روشنگرى و تحصيل [حقايق]
است. جداكننده ميان حق و باطل است و شوخىبردار نيست.
ظاهرى
دارد و باطنى. ظاهرش حكم [و دستور] خداست و باطنش علم خداوند متعال. پس ظاهر آن،
محكم و استوار است و باطنش ژرفايى دارد و ژرفايش نيز ژرفايى دارد. شگفتىهايش
بىشمارند و عجايب و غرايبش كهنه و تمام نمىشوند. چراغهاى هدايت و پرتوگاههاى
حكمت، در قرآن اند. و براى كسى كه انصاف داشته باشد، راهنمايى به سوى معرفت و
شناخت است.
امير
مؤمنان عليه السلام- كه پس از پيامبر صلى الله عليه و آله آشناترين انسان با معارف
والا و سازنده
[1]. ر. ك: ج 2 ص 75( بخش
يكم/ فصل ششم: جامع بودن قرآن).