نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 282
سوى پيامبر، حتى سورههاى نازل شده در ماههاى آخر زندگانى ايشان
دلالت ندارند. افزون بر اين كه ضعف سند در برخى از اين روايات و اضطراب متن در
برخى ديگر، ايرادهايى هستند كه بر آنها وارد شدهاند.[1]
با اين همه مىتوان از اين شواهد، اهميت دادن پيامبر صلى الله عليه و آله به امر
تدوين، ترتيب و حفظ وجود كتبى قرآن را نتيجه گرفت و گفت: با توجه به نزول بيش از
هشتاد سوره در مكه و نزول بيشتر سورههاى مدنى پيش از سالهاى پايانى عمر پيامبر
خدا صلى الله عليه و آله، تعداد بسيار زيادى از سورهها، تحت نظارت ايشان مرتب شده
و تعداد اندك باقىمانده نيز از سوى امام على عليه السلام و ساير نزديكان مرتب شده
است؛ همان گونه كه از سفارش آن حضرت هنگام وفات به على عليه السلام فهميده مىشود.
پيامبر فرمود: «قرآن، كنار بستر من، در جزوهها، حريرها و كاغذهاست. آنها را جمع
كن و نگذار ضايع شود، چنان كه يهود تورات را ضايع كردند» و على عليه السلام به
وصيت آن حضرت عمل كرد.[2]
ديدگاه
دوم: اجتهادى بودن ترتيب سورههاى قرآن
جمعى
معتقد به اجتهادى بودن ترتيب كنونى قرآن اند. مالك (م 179 ق)، طبرى (م 310 ق)،[3]
ابن فارس (م 395 ق)،[4] مكّى بن ابى طالب (م 437 ق)،[5]
عزّ الدين بن عبد السلام (م 660 ق)،[6] خطابى (م 388 ق)،[7]
و از بزرگان شيعه: محدّث نورى
[1]. ر. ك: الانتصار للقرآن:
ج 1 ص 60، 279، 288؛ تاريخ قرآن، محمّدهادى معرفت، ص 85.؛ پژوهشى درمصحف امام على
عليه السلام: ص 193- 198.