نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 155
پنج. روايتى كه به صراحت از نزول
دفعى و يكباره قرآن در ماه رمضان بر بيت معمور و سپس نزول تدريجى از آنجا بر
پيامبر در بيست سال سخن مىگويد:
نَزَلَ
القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً في شَهرِ رَمَضانَ إلَى البَيتِ المَعمورِ، ثُمَّ
نَزَلَ في طولِ عِشرينَ سَنَةً.[1]
قرآن،
در ماه رمضان، يكجا به بيت المعمور، فرو فرستاده شد و سپس در طول بيست سال،
[تدريجاً] نازل گشت.
گفتنى
است كه با توجه به مسلّم بودن نزول تدريجى قرآن در غير شب قدر، روشن مىگردد كه
مقصودِ روايات يادشده- كه تنها از يك نزول و آن هم در شب قدر ماه رمضان سخن گفته و
برخى از آنها نزول را در غير اين ماه نفى كردهاند- نزول دفعى است؛ بدين معنا كه
رواياتِ ياد شده از نزولى افزون بر نزول تدريجى خبر مىدهند.
ج-
روايات عامّه
روايات
اهل سنّت ديدگاه نزول دفعى را تأييد مىكنند و مضمونى بسيار نزديك به روايات اهل
بيت عليهم السلام دارند. شمارى از آنها قرآن را مانند ديگر كتب آسمانى داراى نزول
دفعى در ماه رمضان مىدانند؛ همچون روايت: جابر بن عبداللَّه انصارى[2]
و روايت واثلة بن الاسقع.[3] شمارى ديگر، تأكيد دارند كه
قرآن دو بار نازل شده است:
يكى
دفعى در ماه رمضان و ديگرى در طول مدت رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله؛ همچون
روايتى كه به ابن عباس مىرسد[4] و روايتى كه بنا بر آن، قرآن
نخست بر بيت العزّه نازل شد و سپس بر پيامبر به مناسبتهاى مختلف و در پاسخ به
پرسشهاى مردم: