نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 89
پس، از آنجا كه اذعان و ايمان، مترتّب بر ادراك است كه با توجّه به
نوع و درجه ادراك، نوع و درجه اذعان و ايمان هم فرق مىكند. گاهى باور و اذعان به
ادراكى احتمالى تعلّق مىگيرد و گاهى به ادراكى ظنّى و نوبتى به ادراكى يقينى.
در
مواردى كه محتمل بسيار مهم باشد، نفس به انقياد آن محتمل تن مىدهد و به ادراك
مقابلش اعتنايى نمىكند. پس، اذعان و ايمان و باور، هميشه مربوط به امور يقينى
نيست و آيات بسيارى دلالت دارند كه خداوند متعال، نفوس را بعد از ادراك و بيان، به
ايمان و اذعان مكلّف مىكندو در اين جا است كه معناى تعابيرى هم چون
البته
در جايى، نفس بشرى به احتمال يا ظن، اعتنا مىكند و باور و اذعان خود را بر آن بنا
مىكند، كه براى دستيابى به واقعيت راهى رساتر و مطمئنتر از آن نيابد، به خصوص در
جايى كه محتمل از اهميت بسزائى برخوردار باشد. از همين نكته است كه به خوبى
مىتوان به اختلاف درجات و تنوّع باورها و انقيادات نفس پىبرد.[2]
از
ديگر معتقدان به حجيت خبر واحد، مىتوان از محقق اردبيلى[3]،
مجلسى اول[4]، مجلسى دوم[5]،
فيض كاشانى[6]، علامه كاشف الغطاء[7]،
مرحوم جزايرى مروج[8]، آيت الله فاضل لنكرانى[9]
و مرحوم عميد زنجانى[10] نام برد.
[1]. شيخ صدوق، عيون
أخبارالرضا ج 1، ص 106 و شيخ حرّ عاملى، الفصول المهمّة من أصول الأئمّة، ج 1، ص 293
و علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج 6، ص 58 و ج 10، ص 366.
[2]. محمد سند، نقش روايات
در امور اعتقادى، فصلنامه پژوهشهاى اصولى، شماره 6.
[3]. مقدس اردبيلى، مجمع
الفائدة و البرهان فى شرح إرشاد الأذهان، ج 2، صص 183 و 189؛ مقدس اردبيلى،
الحاشية على إلهيات الشرح الجديد للتجريد، ص 231
[4]. محمدتقى مجلسى، روضة
المتقين فى شرح من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 184 و ج 13، ص 231.
[5]. علامه مجلسى، مرآة
العقول فى شرح أخبار آل الرسول، ج 1، صص 100 و 183 182 و 227؛ علامه مجلسى، بحار
الأنوار، ج 2، ص 245 و ج 27، ص 273.