نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 78
مىشود، يا تاثيرپذيرفتن از نظر رايج در فلسفه در مورد غير اختيارى
بودن اعمال جوانحى است كه به عنوان مبادى فعل اختيارى (عمل جوارحى) مطرح مىشود.[1]
نكته
جالب توجه اينكه عمل جوانحى شرط عمل جوارحى است و براى اين كه فرد نماز بخواند،
بايد به نماز معتقد باشد و نيت قربه الى الله داشته باشد و اعتقاد و نيت، عمل
جوانحى است.
همچنين
توجه به اين نكته نيز لازم است كه كسانى كه عمل جوانحى را اختيارى نمىدانند،
نمىتوانند عمل جوارحى را اختيارى بدانند، چون عمل جوانحى منشأ و علت عمل جوارحى
است و وقتى آن اختيارى نباشد، اين هم اختيارى نخواهد بود.[2]
نتيجه
اين كه اگر حجيت خبر خاصّى با دليل قطعى ثابت شد، اثرش اين است كه مؤدّاى خبر
پذيرفته و ايمان به آن ضرورى مىشود، هرچند مفيد يقين نيست، زيرا به جهت دليل قطعى
كه پشتوانه خبر است و به آن حجيت داده است مكلف به باور و ايمان به آن موظف
مىشود.
دو
دليل ديگر در كلمات شيخ طوسى وجود دارد كه در ادامه نقل و نقد مىشود، هرچند يكى
از آنها نزديك به دليل سوم است كه در مباحث قبل بررسى شد.
تحليل
و جمعبندى
پس
از بيان ديدگاهها و دلايل مُنكران خبر واحد و پاسخهايى كه به آنها داده شد؛
مىتوان دانست كه اعتقادات به طور كلّى به دو دسته تقسيم مىشوند:
الف:
مواردى كه يقين در موضوع آن اخذ شده است كه البته اين اخذ، يا عقلى است و عقل حكم
كرده كه مثلًا بايد به نبوت يقينى معتقد شد و يا نقلى است، مثل معاد كه ادعا شده
از آيات و احاديث استنباط مىشود كه خداوند اعتقاد به معاد يقينى را از مكلف
خواسته است.
[1]. رك: رضا برنجكار، مقاله
اختيار و عليت از ديدگاه ملاصدرا و اسپينوزا، مجله انجمن معارف اسلامى، پاييز 84،
صص 60 43؛ رضا برنجكار، مقاله نقد و بررسى ديدگاه ابن سينا و اسپينوزا درباره
ضرورت عليت، مجله پژوهشهاى فلسفى، بهار 90، صص 58 37.