نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 64
اعتبار خبر واحد در عقايد
اين
بحث در دو بخش عمده يعنى اقوال و ادله منكران و سپس اقوال و ادله اثبات گرايان
(مثبتان) طرح مىشود و سرانجام به تحليل و نتيجهگيرى پرداخته خواهد شد.
اقوال
منكران
اقوال
متقدمان
شيخ
مفيد در ذيل بحثى كه درباره بطلان رأى و قياس نزد شيعه دارد، باور خود را درباره
خبر چنين بيان مىنمايد كه قاعده كلّى و اصل اوّلى اين است كه هر روايتى كه درستى
خبر دهنده آن به درجه اعتبار نرسد در امور دينى معتبر نيست و لازم نيست به آن عمل
شود. سپس در ادامه مبيان مىدارد: اما آنچه از اخبار موجب علم مىگردد دو چيز است:
يكى خبر متواتر يا خبر مورد اتفاق كه در حكم متواتر است، دومى خبر واحدى كه دليلى
آن را در صحّت مخبر، قائم مقام متواتر قرار دهد و نيز از محتواى آن مطلب فاسد و
باطل را مرتفع نمايد:
كلّ
خبر لا يوصل بالاعتبار إلى صحة مُخبره فليس بحجة فى الدين و لا يلزم به عمل على
حال و الأخبار التى يجب العلم بالنظر فيها على ضربين أحدهما التواتر المستحيل
وروده بالكذب من غير تواطؤ على ذلك أو ما يقوم مقامه فى الاتفاق و الثانى خبر واحد
يقترن إليه ما يقوم مقام المتواتر فى البرهان على صحة مُخبره و ارتفاع الباطل منه
و الفساد.[1]
وى
به استناد همين مطلب در برخى مواضع به استاد خود شيخ صدوق اشكال نموده و مىگويد:
احاديثى
كه شيخ صدوق در اين باب آورده خبر واحد است و مفيد علم نبوده و بنابراين معتبر
نمىباشد.[2]
سپس
با صراحت اظهار مىدارد خبر واحدى معذّر است، كه همراه با قرائنى باشد، كه شخص را
به علم به محتوايش برساند، اين قرائن نيز مىتواند انواع مختلفى داشته