نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 52
خبر واحد و بحث سندى نيست، زيرا حكم قطعى عقل و يادآورى معرفت يقينى
و وجدان قطعى مىتوانند مفاد احاديث را تثبيت نموده و نيازى به بحث سندى نيست.
4.
اكثر مسائل اعتقادى از جنبههاى متعدّدى برخوردارند و چه بسا اصول و پايههاى
مسأله، عقلى و وجدانى، و فروع آن، تعبّدى است. از همين جا، افرادى كه بدون رجوع به
وحى خواستهاند به طور همه جانبه مسائل اعتقادى را حل كنند، گرچه در ابتداى سلوك
فكرىشان در اصول و اساس به معرفت صحيح دستيافتهاند، اما در ادامه كار از اين رو
كه وجدانشان به نور وحى روشن نشده بود و در جزئيات مسأله قادر به درك حقيقت نبودند،
دچار مشكل و شبهه شدند و اين مسأله تا بدانجا ادامه يافت كه در موارد وجدانى و
حتى در مبانى عقلانى نيز از مسير درست منحرف شدند. تاريخ تفكر بشر، لغزشهاى
بزرگان و نوابغى را نشان مىدهد كه گوياى همين مسأله است.[1]
به عنوان مثال ارسطو در دوره اول تفكرش، به وحدت خدا اعتقاد داشته است؛ اما پس از
آنكه در مباحث طبيعيات و مابعدالطبيعى دچار پارهاى مشكلات شد، اين مشكلات به
مسأله توحيد نيز سرايت كرد؛ او در دوره دوم تفكر دچار شك و ترديد گرديد و در مرحله
سوم، به شرك گراييد.[2]
بدين
سان، كسى كه در پى معرفت و اعتقاد درست در همه ابعاد است، لازم است به وحى بازگردد
و اساساً مهمترين فلسفه وحى و دين، چنانكه در آيات و احاديث ملاحظه شد، هدايت
انسانها و رفع اختلاف ميان آنهاست. علاوه بر اين كه حتى اگر در موردى، اصل مطلب
عقلى باشد و بدون نياز به وحى، وصول به آن ميسر باشد، باز در فروع آن مطلب و تبيين
جزئيات و لايههاى زيرين و عميق آن، راهنمايى پيامبران الهى ضرورىاست.
ضرورت
كلّنگرى و مسأله امكان تجزّى در كلام
پيش
از ورود به اين مبحث، براى مقدمه بهتر است به مفهوم يقين در ناحيه دلالت و سند
اشاره شود. منظور از يقين در ناحيه دلالت، نصّ بودن متن در يك معناست، به
[1]. ر. ك: رضا برنجكار، مبانى
خداشناسى در فلسفه يونان و اديان الهى، صص 108 85.
[2]. عبد الرحمن بدوى، ارسطو
عند العرب، صص 174، 187 و 197 195.
نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 52