نام کتاب : روابط اجتماعى از نگاه قرآن نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 72
پس، عابد مىآيد و دست برادرش را مىگيرد و او را به بهشت مىبَرَد.[1]
ادب
ايثار
ايثار
نيز مانند همه روابط اجتماعى، نيازمند انطباق با معيارها و ارزشهاى مقبول فرد و
جامعه است. اگر ايثار همراه آداب ويژه آن باشد، آثار ارزشمندش آشكار مىشود.
ايثارگر نبايد بر آن كس كه به او چيزى مىبخشد، منّتى بنهد و نبايد به قصد
خودنمايى و پيچيدن آوازهاش در كوى و برزن ايثار كند و مانند امام على (ع) و
خانوادهاش حتى سپاسگزارىاى را نيز متوقع نباشند؛ هرچند آنان چنان مخلص بودند كه
قصد خالص خود را به زبان نيز نياوردند و ما از طريق وحى الهى از اين حال باخبر
شدهايم. حديث ذيل بهروشنى اين مطلب را بيان مىدارد:
الإمام
الباقر (ع) فى تَفسيرِ الآياتِ مِن سورَه هَل أتى: (وَ
يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ)[2]
يَقولُ: عَلى شَهوَتِهِم لِلطَّعامِ و إيثارِهِم لَهُ
«مِسْكِيناً» مِن مَساكينِ المُسلِمين «وَ يَتِيماً»
مِن يَتامَى المُسلِمين «وَ أَسِيراً» مِن اسارَى
المُشرِكينَ و يَقولونَ إذا أطعَموهُم: (إِنَّما نُطْعِمُكُمْ
لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً).[3]
قالَ:
وَاللّهِ ما قالوا هذا لَهُم و لكِنَّهُم أضمَروهُ فى أنفُسِهِم، فَأخبَرَ اللّهُ
بِإِضمارِهِم، يَقولونَ: لا نُريدُ مِنكُم جَزاءً تُكافِئونَنا بِهِ و لا شُكورا
تُثنونَ عَلَينا بِهِ و لكِنّا إنَّما أطعَمناكُم لِوَجهِ اللّهِ و طَلَبِ
ثَوابِهِ.
[1]. دانشنامه قرآن و حديث،
ج 1، ص 141، ح 46، باب« ايثار».