نام کتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود نویسنده : سبحانىنيا، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 305
باشد، بايد موجب غرور و در نتيجه ركود و بسنده كردن به وضع موجود
نشود، بلكه شكر و سپاس خداوند متعال را در پى داشته باشد و به طلب توفيق بيشتر در
ادامه راه بينجامد. اما اگر نتيجه ارزيابى رفتار خود منفى بود و براى شخص محرز شد
كه در رفتارش مرتكب لغزش و خطا شده است، بايد نتيجهاش توبه و سپس تلاش در جهت
اصلاح عملكرد و بهبود آن باشد؛ چرا كه توبه واقعى آن است كه فرد به ترك كار خطا و
اصلاح و جبران آن تصميم بگيرد. بنابراين لازمه اصلاح لغزشها، خطاها و عيوب خويش،
آگاهى از آنهاست و آگاهى از اين امور، از محاسبه نفس و توجه به رفتارهاى خويش
حاصل مىشود. امام على (ع) در بيانى صريح، اصلاح عيوب را در گرو محاسبه نفس
دانسته، مىفرمايد:
«من
حاسب نفسه وقف على عيوبه و أحاط بذنوبه و استقال الذنوب و أصلح العيوب».[1]
ايشان
اثر محاسبه نفس را نيز اصلاح عيوب مىداند؛ زيرا محاسبه نفسى كه اصلاح رفتارها و
لغزشها را در پى نداشته باشد، محاسبه نخواهد بود:
پس
كسى كه محاسبه نفس خويش را جدى گرفته، به آن پايبند است، از اين اقدام خود در جهت
كماليافتگى بيشتر خويش و سپس نيل به سعادت برتر منتفع خواهد شد؛ و كسى كه از
محاسبه رفتارهايش غافل شد، بىشك زيان خواهد ديد: على (ع):
هر
كس نفس خويش را محاسبه كند، سود خواهد برد و آنكه از نفس خويش غافل شود، زيان
خواهد ديد».
نكته
مهم پايانى اين است كه محاسبه نفس، كارى مستمر و دائم است؛ و ازآنجاكه رشد و تعالى
انسان پايان ندارد، هرگاه كه كنترل نفس متوقف شود، پيشرفت به سوى كمال نيز متوقف
مىشود و گاه ممكن است سقوط از درجات پيشين نيز رخ دهد. ازاينرو كنترل نفس همواره
بايد ادامه داشته باشد و لحظهاى تعطيل نشود. پس محاسبه نفس نمىتواند متوقف شود.
امام صادق (ع) در حديثى منسوب به ايشان، پارسايى را در گرو استمرار محاسبه نفس
دانسته، مىفرمايد: