نام کتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود نویسنده : سبحانىنيا، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 104
ابزار دستيابى به علم و معرفت است و هم خود، هم محيط خود و شرايط
اجتماعى و علتالعلل، و هر آنچه را متعلَّق شناخت است، مىشناساند. پس كسى كه
شناخت بيشتر و بهترى از اين امور بهدست آوَرَد، در تعامل با آنها رفتار
مناسبتر، معقولتر و صحيحترى برمىگزيند و در امور دينى و اخروى، اخلاقى و معنوى
و نيز در زمينههاى مادى و دنيوى پيشتاز خواهد بود. ازاينرو، انديشمندان مسلمان،
براى عقل هم به كاركرد نظرى، و هم كاركرد عملى، و هم كاركرد ابزارى قائلاند و
احاديث معصومان (عليهم السلام) بهويژه امام على (ع) گواه اين ادعاست.[1]
بنابراين
«عقل» يكى از ابزارهاى بسيار مهم و شايد مهمترين ابزار كسب معرفت و شناخت، و از
جمله شناخت خود بهشمار مىآيد. بسيارى از آيات قرآن كريم، با بيانهاى گوناگون
انسانها را به بهرهگيرى از عقل توصيه كرده است:
به
نقش عقل در خودشناسى به طور خاص اشاره فرموده است: «برترين عقل، خودشناسى است».[5]
ايشان در سخن ديگر فرموده است: «برترين عقل، شناخت حق با حق است».[6]
در برخى احاديث ديگر از ايشان، عقل ابزار شناخت خدا و اعتقادات دينى دانسته شده
است: