responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 151

است كه انتساب آن به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام هر چند قطعى نيست، با اين حال، احتمال آن كه از ايشان صادر شده باشد، وجود دارد و چه بسا با جمع‌آورى قراينى، انتساب آن به خاندان رسالت، قابل اثبات باشد.

ب- انگيزه جعل حديث‌

ريشه‌يابىِ احاديث مجعول، نشان مى‌دهد كه اين احاديث، عمدتاً ريشه در دومين آفت از آفات تفسير يعنى تمايلات نفسانى دارند و انگيزه‌هاى سياسى و اقتصادى و امثال آن، سبب گرديده كه شمارى از كسانى كه تظاهر به ديندارى مى‌كنند، جعل حديث را ابزارى براى رسيدن به مطامع خود كنند. روايت است كه امام على عليه السلام اين گونه راويان را چنين توصيف مى‌فرمايد:

رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظهِرٌ لِلإِيمَانِ مُتَصَنِّعٌ بِالإِسلَامِ لَايَتَأَثَّمُ وَ لَايَتَحَرَّجُ يَكذِبُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله مُتَعَمِّداً فَلَو عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ كَاذِبٌ لَم يَقبَلُوا مِنهُ وَ لَم يُصَدِّقُوا قَولَهُ وَ لَكِنَّهُم قَالُوا صَاحِبُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله رَآهُ وَ سَمِعَ مِنهُ وَ لَقِفَ عَنهُ فَيَأخُذُونَ بِقَولِهِ وَ قَد أَخبَرَكَ اللَّهُ عَنِ المُنَافِقِينَ بِمَا أَخبَرَكَ وَوَصَفَهُم بِمَا وَصَفَهُم بِهِ لَكَ ثُمَّ بَقُوا بَعدَهُ فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ بِالزُّورِ وَ البُهتَانِ فَوَلَّوهُمُ الأَعمَالَ وَ جَعَلُوهُم حُكَّاماً عَلَى رِقَابِ النَّاسِ فَأَكَلُوا بِهِمُ الدُّنيَا وَ إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ المُلُوكِ وَ الدُّنيَا إِلَّا مَن عَصَمَ اللَّهُ.[1]

مردى منافق كه متظاهر به اسلام و ايمان است، و از گناه دورى نمى‌كند و اشكالى نمى‌بيند كه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله عمداً دروغ‌


[1]. نهج البلاغة: خطبه 210.

نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست