4.
خبرى كه فاقد سند معتبر و قراين حاكى از صدور است.
گفتنى
است كه اعتبار روايات تفسيرى دسته اوّل، دوم و نيز عدم اعتبار دسته چهارم، مورد
بحث نيست؛ آنچه مورد بحث و بررسى است، دسته سوم از روايات تفسيرى است كه از نظر
سند، مورد وثوق اند، ولى قرينهاى كه موجب علم و اطمينان به صدور آنها باشد، وجود
ندارد، آيا اين گونه روايات، در تبيين معارف قرآنى و نيز در مباحث اعتقادى و
كلامى، اعتبار دارند يا نه؟[1]
سه
نظريه در باره حجّيت روايات تفسيرى
اشاره
شد كه محلّ اختلاف و بحث و بررسى، حجّيت خبر ثقه غير محفوف به قرينه حاكى از صدور
در تفسير آياتى است كه مبناى احكام تعبّدى نيستند. در اين باره چند نظريه وجود
دارد:
[1]. شايان ذكر است كه حجيّت
روايات دسته سوم براى اثبات احكام فقهى- كه بر مبناى تعبّدند-، در اينجا مورد بحث
نيست.
نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 134