نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 187
مىكند و بر اساس اين آموزه خداوند هم مىتواند اشرف و اخس را با هم
خلق كند، و هم مىتواند اشرف را بعد از اخس بيافريند و هم مىتواند اصلًا اشرف را
نيافريند.
البته
مىتوان قاعده امكان اشرف را در حدّ يك سنّت الهى پذيرفت و گفت:
سنّت
خدا اين است كه در آفرينش از موجودات كاملتر شروع كند؛ چنان كه در احاديث، خلقت
نورىِ چهارده معصوم قبل از آفرينش موجودات ديگر آمده و در زيارات نيز، از جمله در
زيارت جامعه كبيره، به «واسطه فيض» بودن ائمّه، و از جمله امام زمان عليه السلام
نسبت به همه كمالات اشاره شده است.
امّا
اين خلقت و اين واسطه فيض بودن، ربطى به زندگى دنيايى آنها ندارد؛ چنان كه حيات
دنيوى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، كه اشرف موجودات است، پس از بسيارى از
موجودات واقع شده است و او پس از رحلتش باز هم واسطه فيض است. پس اين قاعده و
سنّت، وجود امام زنده را ثابت نمىكند.
4.
برهان ضرورت پرستش
مقدّمه
اوّل: پرستش خدا عقلًا واجب است.
مقدّمه
دوم: پرستش خدا بدون امام ممكن نيست.
نتيجه:
وجود امام ضرورى است.
مقدّمه
اول روشن است؛ زيرا عقل پس از اثبات وجود آفريدگار حكم مىكند كه از باب وجوب شكر
منعم، اطاعت او واجب، و تحصيل رضاى او و اجتناب از سخطش ضرورى است، و اين به وجوب
عقلى عبادت مىانجامد.
در
خصوص مقدّمه دوم بايد گفت: عقل پس از اثبات لزوم عبادت خدا در مىيابد كه خود
نمىتواند همه اوامر و نواهى خدا را درك كند. لذا نيازمند پيامبر خداست و پس از
پيامبر نيز به امام نياز دارد. اين نياز هيچ گاه پايان نمىپذيرد و انسانها هميشه
نيازمند حجت الهىاند. بنا بر اين وجود پيامبر و امام مقدّمه انجام
نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 187