نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 81
1. اصل توجّه به زيبايىهاى خويش
از
آن جهت كه زيبادوستى، يك استعداد و تمايل فطرى و طبيعى است كه خداوند حكيم، آن را
در وجود بشر سرشته است و فعل خدا هم بدون هدف نيست، بايد اين تمايل و استعداد،
پرورش يابد و با جهتدهى آن به سوى اهداف در نظر گرفته شده آفرينش، رشد پيدا كند.
شناسايى و توجّه هريك از دختر و پسر به زيبايىهاى گوناگون جسمى و روانى خود و
شناخت زيبايى و هنرمندى خدا در خويشتن، شناخت نشانهاى از زيبايىهاى خلقت
پروردگار است كه هر انسانى مىبايد از آن بهرهمند باشد.
لازمه
خردمندى انسان، اين است كه زيبايىها و ظرافتهاى موجود در چينش و ساختار وجودى
خويش را شناسايى كند و زيبايى آفرينش خدا را در خويش مشاهده نمايد. وى بايد باور
كند كه در راستاى اهداف نظام هستى و موقعيت آفرينشى وى در اين نظام و باتوجّه به
جنبههاى گوناگون زيبايى در هر فرد، زيبا آفريده شده است و بهترين و نيكوترين
مخلوق خداوندى محسوب مىگردد و به دليل زيبايى آفرينش اوست كه خداوند، خود را
«احسن الخالقين»[1] خوانده و به خود تبريك گفته
است.
توجّه
به زيبايىهاى خويش و آشكار ساختن و بهرهمندى از آن، از امورى است كه خداوند،
آنها را دوست دارد. امام صادق عليه السّلام از امير المؤمنين عليه السّلام نقل
مىكند كه فرمود:
إنّ
اللّه جميل يحبّ الجمال و يحبّ أن يرى أثر النّعمة على عبده.[2]
خدا
زيباست و زيبايى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمتهاى زيبايى را كه عطا كرده، بر
بندهاش مشاهده نمايد.
امام
رضا عليه السّلام نيز فرمود:
إذا
أنعم اللّه على عبده بنعمة أحبّ أن يراها عليه لأنّه جميل يحبّ الجمال.[3]