نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 212
انجام دادن عملى كه ننگآور است و اسم آن، انفه به معناى عزّت نفس
است».[1]
واژه
مشابه ديگر، «حميّت» است كه اصطلاحا به معناى «تعصّب» هم به كار مىرود (چه تعصّب
مثبت و چه تعصّب منفى). حميّت، از ريشه «حمى» به معناى منع كردن ديگران از كسى و
حمايت كردن از اوست.
از
مجموع اين واژهها به اين نتيجه مىرسيم كه غيرت (و گاه واژههاى مشابه آن) عبارت
است از: منع كردن ديگران از شركت داشتن نابهجا در حقى كه شرع، عرف و يا قانون
براى او معرفى كرده و حمايت كردن از آن حق در برابر رفتار ناپسند و نابههنجار
ديگران. از اينجهت، هم به فردى كه براى دفاع از مملكت خود مىجنگد و هم به كسى كه
اجازه نمىدهد افرادى، نابهجا و بدون داشتن هيچ حقى، از ناموس او (مادر، خواهر،
همسر، دختر و ...) سوءاستفاده كنند، انسان «غيور» گفته مىشود. به همين مفهوم،
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله خود را غيورتر از ابراهيم عليه السّلام دانسته،
مىفرمايد:
كان
أبى إبراهيم غيورا و أنا أغير منه و أرغم اللّه أنف من لا يغار من المؤمنين.
پدرم
ابراهيم، غيور بود و من از او غيورترم. خداوند، افرادى از مؤمنان را كه غيرت
نداشته باشند، به خاك مذلّت مىكشاند.[2]
در
بعضى از احاديث، غيرت، درخصوص مقابله با رفتارهاى جنسى نابههنجار و غيرشرعى، مطرح
شده و آن را ناشى از ايمان واقعى فرد مىدانند. كسى كه در اين زمينه، از غيرت
برخوردار نباشد، نشانه بىايمانى و ستمگرى اوست. رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله
مىفرمايد: