نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 199
تأدّب به آداب نيكو، به 21 سالگى قدم نهاد، او ديگر منحرف نمىشود و
اگر با انجام دادن وظيفه، نتوانستى تأثيرات مطلوبى بر وى بگذارى، وظيفه خود را
انجام دادهاى و در پيشگاه خداوند متعال، عذر دارى.
دو.
باتوجّه به موقعيت روانى كودك، در ادبآموزى و بيمهسازى از انحرافات، نبايد با
تندى، عصبانيت، پرخاشگرى و تنبيه بدنى، با وى برخورد كرد. و در شرايط استثنايى،
نيز قهر با كودك، در صورتى كه طولانى نشود، ممكن است مؤثّر باشد. امام كاظم عليه
السّلام با توجّه به عوارض منفى تنبيه بدنى و قهر طولانى با كودك و انحرافاتى را
كه موجب مىشود، در مورد فردى كه از بىادبىهاى فرزندش به پيش آن حضرت شكايت
مىكند، مىفرمايد:
او
را نزن. با او قهر كن؛ امّا قهرت نيز طولانى نباشد.
همچنين
امام على عليه السّلام باتوجّه به اثرات منفى خشم و ملامت زياد بر كودك، اوليا را
از اين نوع برخورد (به انگيزه تأديب) برحذر مىدارد و مىفرمايد:
أحسن
للمماليك الأدب و أقلل الغضب، و لا تكثر العتب فى غير ذنب، فإذا استحقّ أحد منهم
ذنبا، فأحسن العدل فإنّ العفو مع العدل أشدّ من الضّرب لمن كان له عقل.[2]
با
كودكان، تربيت شايسته را به كار بگير و از خشم بسيار بپرهيز، و در مورد كودكى كه
گناهى انجام نداده، از سرزنش زياد خوددارى كن، و اگر كودكى در موقعيتى است كه
گناهى كرده است، مورد عفو قرار گرفتن عادلانه، از كتك خوردن برايش سختتر است
(يعنى اگر اهل خرد و تميز باشد، از مورد عفو قرار گرفتن، بيشتر متنبّه مىشود تا
كتك خوردن).
پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله با توجّه به اينكه خشم، موقعيت روانى نامناسبى را براى
كودك پديد مىآورد، اوليا را از خشم نسبت به كودكان، برحذر مىدارد و ادب كردن با
خشم را