responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 196

قرآن فرامى‌گيرند، ببيند آنها را رحم مى‌كند و عذاب را به تأخير مى‌اندازد.

باتوجّه به اهميّتى كه اين احاديث براى آموزش قرآن در دوران كودكى بيان كردند، ضرورى است كه والدين، در انجام دادن اين امر مهم، كوشش كنند تا كودكان، بر اساس فطرت خيرى، هدايت شوند و از كجروى‌ها و نابه‌هنجارى‌ها (و از جمله نابه‌هنجارى‌هاى جنسى) مصون بمانند. اين هدف، هنگامى تأمين مى‌شود كه سخت گيرى‌هاى نابه‌جا و محدوديت‌ها و تحميل‌هاى بى‌مورد براى كودكان، به اجرا درنيايد و به اندازه توانشان از آنان انتظار رود تا به صورت طبيعى، به خوبى‌ها متمايل و از انحرافات و زشتى‌ها برحذر گردند.

د- زمينه‌سازى ادب نيكو

از شيوه‌هاى تربيت جنسى غيرمستقيم كودكان، تأديب و فراهم‌سازى «ادب نيكو» براى آنهاست. اگرچه تأديب كودكان از نظر تربيتى، امرى عام است، ولى از اين جهت با تربيت جنسى، ارتباط پيدا مى‌كند كه ادب، كودك را از آلوده شدن به پستى‌ها، انواع انحرافات جنسى، رفتارهاى نامطلوب با جنس مخالف و از بى‌احترامى به او و نگاه شهوتى به جنس مخالف و ... بازمى‌دارد.

به همين جهت است كه در متون حديثى، به تأديب كودكان، براساس ادب نيكوى اسلامى، توجّه و توصيه شده است.[1]


[1]. امام على عليه السّلام در اين‌باره مى‌فرمايد:« ما نحل والد ولدا نحلا أفضل من أدب حسن»؛ والدين، بخششى بهتر از ادب نيكو ندارند كه به فرزندان خود بدهند( مستدرك الوسائل، ج 15، ص 164، ح 87).

از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نيز روايتى به همين مضمون وارد شده كه فرموده است:« ما ورث والد ولده أفضل من أدب»؛ پدر، ميراثى بهتر از ادب براى فرزندان خود، به ارث نمى‌گذارد( همان، ح 88).

براساس تعاليم اسلامى، اهتمام والدين به تأديب فرزندان، بر تربيت جامعه، مقدّم است. يعنى اگر فردى در فكر اصلاح امور جامعه باشد و در اين زمينه، با دلسوزى فعاليت كند، امّا از فرزندان خود غفلت ورزد، كار او بى‌ارزش مى‌شود؛ چراكه خداوند متعال فرموده:( اى كسانى كه ايمان آورديد، خود و خانواده خود را از آتشى كه سوخت آن، انسان‌ها و سنگ‌هاست، نجات دهيد)( سوره تحريم، آيه 6).

انسان، اوّل موظّف به تربيت و تأديب خود است و در مرحله بعد، وظيفه او تأديب و تربيت فرزندانش است.

نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست