responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 105

يكم. شيوه‌هاى مستقيم‌

الف- دوره كودكى‌

1. آموزش جنسيت و نقش جنسى و پرورش هويّت جنسى‌

براى يادگيرى نقش جنسيتى و تحقّق يافتن هويّت مطلوب جنسى، لازم است كه والدين، به عوامل و زمينه‌هاى مؤثر در ايجاد اين نقش و هويّت، توجّه كنند و در پديد آوردن آنها تلاش مناسب داشته باشند.

منظور از هويّت جنسى، پذيرش ويژگى‌هاى زيستى، شناختى، عاطفى و اجتماعى هريك از دختر و پسر است كه به صورت متفاوت، در دو جنس، پديدار مى‌گردد. از آن‌جا كه عوامل زيستى، روانى، شناختى، عاطفى و اجتماعى، حتّى نگرش‌هاى والدين، گرايش‌هاى فرهنگى آنها و نوع تربيت و برخورد آنها با پسر و دختر، در شكل‌دهى هويّت فرزند مؤثّر است، لازم است كه:

يك. بينش و عملكرد والدين، از اين امر حكايت كند كه هيچ جنسيتى، بر ديگرى برترى ندارد و هردوى آنها ارزشمندند و هريك براى تكامل و پيشرفت، به ديگرى نيازمند است. آنها نه تنها بايد از تبعيض جنسيتى بين دختر و پسر خوددارى كنند، بلكه بايد احساس ارزشمندى جنسيتى را به آنها منتقل كنند تا كودكان بتوانند به راحتى و بدون آرزوى داشتن جنسيتى مخالف، به هويّت جنسى خودشان دست يابند و بتوانند در آينده، زنان و مردان كامل و با اعتماد به نفس باشند و نقش پدرى و مادرى خود را نيز به خوبى ايفا كنند.

لازم به توجّه است كه دوره‌هاى رشد، مانند حلقه‌هاى زنجير به هم متصل‌اند و بايد به ترتيب، رشد لازم را پيدا كنند وگرنه، كودك، با مشكل روبه‌رو مى‌شود. اگر

نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست