نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 105
يكم. شيوههاى مستقيم
الف-
دوره كودكى
1.
آموزش جنسيت و نقش جنسى و پرورش هويّت جنسى
براى
يادگيرى نقش جنسيتى و تحقّق يافتن هويّت مطلوب جنسى، لازم است كه والدين، به عوامل
و زمينههاى مؤثر در ايجاد اين نقش و هويّت، توجّه كنند و در پديد آوردن آنها تلاش
مناسب داشته باشند.
منظور
از هويّت جنسى، پذيرش ويژگىهاى زيستى، شناختى، عاطفى و اجتماعى هريك از دختر و
پسر است كه به صورت متفاوت، در دو جنس، پديدار مىگردد. از آنجا كه عوامل زيستى،
روانى، شناختى، عاطفى و اجتماعى، حتّى نگرشهاى والدين، گرايشهاى فرهنگى آنها و
نوع تربيت و برخورد آنها با پسر و دختر، در شكلدهى هويّت فرزند مؤثّر است، لازم
است كه:
يك.
بينش و عملكرد والدين، از اين امر حكايت كند كه هيچ جنسيتى، بر ديگرى برترى ندارد
و هردوى آنها ارزشمندند و هريك براى تكامل و پيشرفت، به ديگرى نيازمند است. آنها
نه تنها بايد از تبعيض جنسيتى بين دختر و پسر خوددارى كنند، بلكه بايد احساس
ارزشمندى جنسيتى را به آنها منتقل كنند تا كودكان بتوانند به راحتى و بدون آرزوى
داشتن جنسيتى مخالف، به هويّت جنسى خودشان دست يابند و بتوانند در آينده، زنان و
مردان كامل و با اعتماد به نفس باشند و نقش پدرى و مادرى خود را نيز به خوبى ايفا
كنند.
لازم
به توجّه است كه دورههاى رشد، مانند حلقههاى زنجير به هم متصلاند و بايد به
ترتيب، رشد لازم را پيدا كنند وگرنه، كودك، با مشكل روبهرو مىشود. اگر
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 105