نام کتاب : حكمت نامه حضرت عبد العظيم الحسنى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 211
واسطه خودبينى و خودخواهى، از امر خداى تعالى به خضوع براى ولىّ و صفىّ او- جلّ و علا- سر باز زد. و بدان كه تمام گرفتارىهاى بنى آدم، از اين ارث شيطانى است كه اصل اصول فتنه است، و شايد آيه شريفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ[1] در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اكبر و مقاتله با ريشه فتنه- كه شيطان بزرگ و جنود آن كه در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ريشه دارد- باشد، و هر كس براى رفع فتنه از درون و برون خويش بايد مجاهده نمايد، و اين جهاد است كه اگر به پيروزى رسيد، همه چيز و همه كس اصلاح مىشود.
پسرم! سعى كن كه به اين پيروزى دست يابى، يا دست كم به بعض مراحل آن.
همّت كن و از هواهاى نفسانيّه كه حد و حصر ندارد، بكاه، و از خداى متعال- جلّ و علا- استمداد كن، كه بى مدد او، كس به جاى نرسد.[2]
4. عُجب، مراتبى دارد كه خطرناكترينِ آنها اين است كه انسان، كار زشت و ناپسند خود را شايسته و زيبا ببيند.[3] در حديثى از امام كاظم عليه السلام آمده كه عُجب، درجاتى دارد و يكى از آنها اين است كه كردار زشت بنده، در نظرش زيبا جلوه كند و آن را نيكو ببيند و خوشش آيد و چنين بپندارد كه كار خوبى مىكند.[4]
5. فرق عُجب و كِبر، اين است كه انسانِ مبتلا به بيمارى عُجب، خود را بزرگ مىبيند و بر خود مىبالد و به ديگرى كارى ندارد؛ امّا شخصى كه به بيمارى كبر مبتلاست، خود را بزرگتر از ديگران تصوّر مىكند. بنا بر اين، بيمارى كبر، معلول بيمارى عُجب (خودپسندى) است.