responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 367

خودشان مردودند.

اين رساله، در پنج فصل تنظيم شده است:

فصل اوّل، شامل بررسى كلّى اين موافقات در كتب اهل سنّت و تعداد آنها است.

در فصل‌هاى ديگر، تك تك اين موافقات را تشريح نموده، و به نقد و بررسى آنها با استفاده از كتب اهل سنّت پرداخته، و در بعضى از موارد به روايات اهل بيت عليهم السلام و نظرات علماى شيعه در اين زمينه استناد كرده است. البته موافقات عمر، تنها جزء اعتقادات اهل تسنّن به عنوان فضائل و بلكه فضيلت منحصر به فرد وى ذكر شده است.

436. نقد و بررسى علل جعل حديث‌

، رمضانعلى تقى‌زاده چارى، دكترى علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد علوم و تحقيقات)، استاد راهنما: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، استاد مشاور: على اكبر غفارى، 1370، 208 ص.

مفهوم جعل و وضع حديث چيست؟ چگونه مى‌توان از عوامل دخيل در پيدايش و گسترش آن سخن به ميان آورد، و در صدد شناسايى عاملان آن و نيز انگيزه‌هاى آنان در اين امر برآمد، و نيز از نفوذ و گسترش آن، در متن منابع و متون دينى مسلمين جلوگيرى كرد؟ اينها، مواردى است كه در اين رساله مورد بررسى قرار گرفته است.

اين رساله، شامل مقدمه و پنج بخش است:

در مقدمه، جايگاه حديث و سنّت در اسلام، اختلاف نظرها در حدود سنّت و نظر بعض بزرگان در اين باره مطرح شده است.

بخش اوّل، در باره هويت حديث جعلى، با عناوينى چون: لفظ «موضوع» از نگاه لغت‌شناسان، مراتب حديث در نگاه عالمان حديث و درايه، اصطلاح حديثِ موضوع از نگاه عالمان حديث و درايه، وجه تسميه حديث موضوع، جايگاه حديث موضوع در ميان ساير روايات، حكم نقل حديث موضوع و تاريخچه جعل حديث، در باره ريشه و منشأ حديث مجعول، به بحث پرداخته است.

در بخش دوم، در باره ورود عنصر جعل در حديث و شواهد اين امر، بحث مى‌كند. وى در اين زمينه، از شواهد نقلى مانند آيات قرآن و روايات ياد كرده، و از شواهد غير نقلى (عقلى و تاريخى)، دوازده مورد را يادآور شده است.

در بخش سوم، به معرفى و توضيح عوامل دخيل در پيدايش و گسترش جعل حديث‌

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست