responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 255

300. سير حديث و محدّثان طبرستان و معرفى آثار آنها

، عليرضا سفرى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين قم، استاد راهنما: حجة الاسلام مهدى مهريزى، استاد مشاور: دكتر سيّد محمود دشتى، 1383، 523 ص.

اين كه از چه زمانى سير حديث و نقل روايات در طبرستان آغاز شد؟ و آيا شرايط اجتماعى- سياسى و محيط خاص جغرافيايى اين منطقه از كشور، زمينه‌اى را در جهت رشد حديث و محدّثان ايجاد نموده است يا خير؟ و اين كه چه عواملى موجب شد كه ولايت طبرستان، يك مركز حديثى معروف، مانند قم، كوفه، بصره، اصفهان و خراسان و مانند اينها نباشد و اكثر محدّثان براى تحصيل و سماع حديث، مسافرت‌ها و هجرت‌هاى طولانى تا هند از يك سو و تا مصر و دمشق و حجاز از طرف ديگر انجام دهند؟ و آيا شرايط اجتماعى و سياسى و حكومت‌هاى اين ولايت، موجب آن شده‌اند يا خير؟ از نكات مورد بررسى نگارنده در اين پايان‌نامه است.

نگارنده، رساله خود را با روش كتاب‌خانه‌اى شكل داده و بيشتر، متون عربى را به فارسى ترجمه نموده، و آن را در سه بخش سامان بخشيده است:

بخش نخست را- كه شامل كلّيات موضوع است- به سه فصل مجزا تقسيم كرده و در آن، جغرافياى تاريخى طبرستان و سرزمين‌هاى همجوار، معرفى شهرهاى قديم طبرستان و منسوبان به آنها كه در نسبت راويان استفاده گرديده و بر اساس ترتيب الفبا تنظيم گرديده، وضعيت سياسى، اجتماعى و فرهنگى طبرستان در طول سير تاريخى آن، تاريخ ورود و فتح اسلام و تاريخ خاندان‌ها و سلسله‌هاى طبرستان، و مختصرى از جايگاه علوم اسلامى را مورد بحث و بررسى قرار داده است.

در بخش دوم- كه مهم‌ترين بخش اين تحقيق است- نگارنده، سير تطور حديث و محدّثان طبرستان را در طول تاريخ شرح داده است. گزارشى مفصّل و كلّى از آغاز سير حديث و معرفى راويان آن تا عصر حاضر، مطالب اين بخش را تشكيل مى‌دهد.

بخش سوم را نيز به معرفى نمونه‌هايى از نگارش‌هاى محدّثان طبرستان، در سير تاريخى اختصاص داده است.

301. سيره تبليغى امام صادق عليه السلام‌

، محمّد رضا ابوئى مهريزى، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ، دانشگاه امام صادق عليه السلام، استاد راهنما: آية اللَّه محمّد واعظزاده خراسانى، استادمشاور: دكتر صادق آيينه‌وند، 1372، 180 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست