responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 249

ضبط سخنان مولا نشان مى‌دهد، و نيز قول عده‌اى از شكاكان و خناسان كه مى‌گويند نهج البلاغه، ساخته ذهن سيّد رضى بوده است رد مى‌شود؛ چرا كه مسعودى، تقريباً صد سال پيش از سيّد رضى مى‌زيسته است.

به نظر نگارنده اين رساله، اكنون دو كار لازم در مورد نهج البلاغه در پيش است: يكى غور و تعمق در محتواى نهج البلاغه، تا مكتب على عليه السلام در مسائل مختلف و تنوعى كه در نهج البلاغه مطرح است دقيقاً روشن شود؛ ديگر، تحقيق در اسناد و مدارك نهج البلاغه.

نگارنده، روى اين اصل، پايان‌نامه خود را بدون بخش‌بندى و فصل‌بندى، با يك پيش‌گفتار و مقدمه شروع نموده و سپس، زمينه تاريخى يك يك خطبه‌ها را، شماره‌بندى‌شده، شرح مى‌دهد. در مقدمه، نگاهى دارد به شخصيت وجودى حضرت على عليه السلام، امتيازات سخن مولا، زندگى‌نامه سيّد رضى رحمه الله، تأليفات و كتب سيّد رضى، و موقعيت و منهج سيّد رضى در نهج البلاغه.

294. زن از ديدگاه «نهج البلاغه»

، فاطمه علائى رحمانى، كارشناسى ارشد، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1369، 305 ص.

سيماى زن در نهج البلاغه، طرحى يك بعدى از چهره كامل زن در قرآن است. زنان ما، در نهج البلاغه، با عباراتى كه حاكى از ناقص بودن زن است وصف شده‌اند و مع‌الأسف، اكثر شارحان نهج البلاغه نيز در جهت اثبات اين مطلب برآمده‌اند كه زنان در اكثر ابعاد، از مردان ناقص‌ترند. اين رساله، در صدد جمع آيات قرآن و سخنان امام عليه السلام در نهج البلاغه برآمده است.

نگارنده، نخست توضيحى در باره طرح يك بعدى بودن زن در نهج البلاغه داده، بررسى چهره واقعى زن از ديدگاه قرآن، تفاوت‌هاى مرد و زن، رمز اين تفاوت‌ها، موقعيت اجتماعى زن و احكام مشترك بين مرد و زن و اختصاص زنان در شرع مقدس، روش مطالعه در نهج البلاغه و پيوند تنگاتنگ نهج البلاغه با قرآن و قضاياى منقوله در زمينه مقام و شخصيت زن در نهج البلاغه، ارزش و اعتبار اسناد و مدارك نهج البلاغه، برداشت غلط از قضاياى نقل شده نهج البلاغه در باره زن، از ديگر مطالبى است كه در مقدمه آورده است.

فصل اوّل، مربوط به اسناد و مناسبت‌هاى تاريخى خطبه شماره 80 نهج البلاغه است، كه ضمن بررسى ميزان سنديت اين خطبه، بر اساس لحن و مخاطبان، اين خطبه را معرفى و

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست