responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 235

277. راهنماى استفاده از «الذريعه» در تحقيقات حديثى‌

، سعيد زمانى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم حديث (شهر رى)، استاد راهنما: حجة الاسلام محمّد كاظم رحمان ستايش، استاد مشاور: دكتر محمّد على مهدوى‌راد، 1386، 493 ص.

نگارنده، در پى پاسخگويى به چند پرسش است: آقا بزرگ رحمه الله، معرفى منبع حديثى را بر چه محورهايى استوار نموده است؟ آيا گزارش‌هاى اين كتاب، در مورد منابع حديثى، براى محققان حديث‌پژوه كافى است؟ با توجّه به اين كه آقا بزرگ رحمه الله، در بسيارى از موارد بر موضوع تصنيف گزارش شده، تصريح ندارد آيا مى‌توان تمام منابع حديثى معرفى شده در اين كتاب را، از تصانيف يا موضوعات ديگر تشخيص داد؟

وى، در تحقيق خود بر آن است تا با بررسى كمّى و كيفى كار ايشان، ميزان شمول و دقت آن را مشخص نمايد، تا معلوم گردد كه اين كتاب تا چه اندازه مى‌تواند برآورنده نيازهاى محققان حديث‌پژوه، در شناخت منابع حديثى باشد.

به علاوه، فهرستى از منابع حديثى معرفى شده در اين كتاب را، بر اساس موضوع و به ترتيب تاريخ تدوين آنها، ارائه نموده تا ضمن راهنمايى به جايگاه تك تك منابع حديثى معرفى شده در الذريعه، سير تطور تأليفات حديثى شيعه را نيز بازگو نمايد.

278. راه‌ها و شيوه‌هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى از ديدگاه قرآن و حديث‌

، حبيب اللَّه رسولى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس، استاد راهنما: دكتر محمّد على لسانى فشاركى، 1375، 149 ص.

پاسخ به اين سؤال‌ها كه راه‌هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى را چگونه مى‌توان شناخت؟

اساساً روش‌ها و شيوه‌هاى پيشنهادى قرآن و حديث، براى مبارزه با تهاجم فرهنگى، فعال است يا انفعالى؟ مطالب اين پايان‌نامه را تشكيل مى‌دهد.

ابتدا، نگارنده به بيان موضوع تهاجم فرهنگى در قرآن مجيد و احاديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام پرداخته و به همين منظور، تحقيقى موضوعى را در قرآن كريم انجام داده و دو تعبير كليدى «صدّ عن سبيل اللَّه» و «اضلال عن سبيل اللَّه» را، كه نمايانگر موضوع تهاجم فرهنگى است، در آيات و سياق‌هاى قرآنى و نيز روايات و احاديث اسلامى، بررسى و تحليل كرده است. وى، راه‌هاى برخورد و مقابله با تهاجم فرهنگى‌

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست