responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 18

10. آفرينش از ديدگاه قرآن و حديث‌

، محمّد على حسين‌زاده، كارشناسى ارشد معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى تهران، استاد راهنما: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 205 ص، دست‌نويس.

انسان و ساير موجودات، چگونه، از كجا و براى چه به وجود آمده‌اند؟ چه كسى لباس زيباى هستى را بر تن آنان آراسته؟ اينها و پرسش‌هايى از اين دست، نخستين سؤال‌هاى ذهنى بشر است، كه در اين پايان‌نامه به آنها پرداخته شده است.

نگارنده، بحث خود را با مقدمه‌اى آغاز نموده كه در آن، موضوع خلقت، در اديان و مذاهب مختلف كاويده شده است. در اين مقدمه، به روايتى كهن از عهد سومرى‌ها اشاره شده، كه بر اين عقيده بوده‌اند كه نظم و ترتيبِ فعلى جهان، حاصل نبرد و جدالى است كه بين اژدهاى درياى ظلمت و پيكرهاى آشفته و طوفانى، با خدايان نور و آلهه نظم و آرامش به وجود آمده بود، و يا پيدايش چهار فصل، در مصر قديم، به اين شكل بوده كه «ايشتر»، در طلب عاشق دلداده خود، به سرزمين «حاوس» فرود آمد، و چون بين خدايان، درگيرى صورت گرفت، چهار فصل پديد آمد.

اين پايان‌نامه، از فصل‌بندى و تبويب موضوعات و عناوين بى‌بهره است و نگارنده، فقط به ذكر عناوين بحث و بيان شاهد و مثال از آيات و روايات بسنده نموده است. شكل كلّىِ پايان‌نامه، بر معيارِ تقديمِ بررسى آيات و سپس روايات استوار است؛ امّا نويسنده، در لا به لاى استدلال بر اصل بحث، اشاراتى نيز به تقديم و تأخير آفرينش موجودات كرده و با استناد به آيات و روايات، اين مطلب را روشن ساخته است.

عناوين عمومى و كلّى اين پايان‌نامه عبارت‌اند از: خلقت آسمان و زمين، خلقت ملائك، خلقت آدم و حوّا، خلقت بنى‌آدم، خلقت چهار فصل، خلقت حيوانات، پيشگويى وسايل نقليه ماشينى در قرآن، جانداران در كرات ديگر، زوج بودن مخلوقات، هدف از آفرينش، بحث خلق و امر.

11. ابتلا از ديدگاه قرآن و حديث‌

، زيبا كاظميان، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال)، استاد راهنما: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، استاد مشاور: دكتر على مهدى زاده، 149 ص.

بلا و ابتلا چه رابطه‌اى با زندگى بشر دارد؟ آيا يك سنّت الهى است؟ آيا اين سنّت، به امت اسلامى اختصاص دارد يا در امم سابق هم بوده؟ فرق آن با فتنه در چيست؟ اينها،

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست