[و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد ...]
در اين آيه شريفه، خداوند از امّت وَسَط يا به تعبير ديگر، امّت برگزيده، سخن به ميان آورده است. يكى از صفات ديگرى كه خداوند براى امّت بيان مىكند، صفتِ امر كننده به معروف و نهى كننده از منكر است.
همچنين در قرآن شريف، براى هر امت، مرگى فرض شده است.
«لِكُلِّ امَّةٍ اجَلٌ فَإِذا جاءَ اجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ»[7]
[هر امّتى را مدّتِ عمرى است. چون اجلشان فراز آيد، يك ساعتْ پيش و پس نشوند.]
آياتى كه تلاوت كردم، چند نمونه برگزيده از آيات قرآن كريم در مورد امّت و جامعه بود.
از اين آيات نتيجه مىگيريم كه از نظر اسلام، جامعه داراى يك هويتِ مستقل است.
اسلام، اهميت فراوانى براى جامعه قائل شده و احكام و صفات خاصّى براى آن بيان كرده است. اگر بخواهيم به طور كامل با ديدگاه اسلام در باره جامعه آشنا شويم، بايد تمام آياتى را كه در باره «امّت» بحث مىكنند، مورد مطالعه و تحقيق قرار دهيم.
در ميان فلاسفه قديم، به ارسطوها و افلاطونها و سقراطها برخورد مىكنيم كه در قلمرو مسائل اجتماعى صاحبنظر و فكر هستند. در ميان مسلمانان نيز اشخاصى مانند