responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 111

- حج براى قيام ناس و مودّت بين مسلمين است.

- پروردگارا! كشورهاى اسلامى را از وحشت‌زدگى در مقابل دو قدرت چپ و راست، نجات مرحمت فرما!

- فرياد برائت از مشركان در مراسم حج، يك فرياد سياسى-/ عبادى است.

- عيد قربان، قربانگاهى است كه درس فداكارى و جهاد در راه خداى بزرگ را به فرزندان آدم و اولياى الهى مى‌دهد.

- ما بايد در مكه مكرمه، بت‌ها را شكسته و شياطين را كه در رأس همه آنها شيطان بزرگ است، در عَقَبات، رمى كرده و طرد نماييم.[1] (تكبير نمازگزاران)

فلسفه برگزارى حج چيست؟ چرا اسلام دستور داده است كه هر ساله اين كنگره عظيم تشكيل شود؟ چرا اين همه مردم را در آنجا جمع مى‌كند؟ آيا براى اينكه در مدت حج، در آنجا، كر و لال شوند؟! يا با يكديگر ملاقات نكنند؟! اسم همديگر را نپرسند؟! از درد همديگر با خبر نباشند؟!

مأموران عربستان، بعثه ايران را در محاصره گرفتند، بعضى از افراد را جلب و بازداشت كردند و بعضى ديگر را مجروح ساختند. ما فكر نمى‌كرديم كه در طليعه مراسم حج، چنين جرايمى را مرتكب بشوند؛ اما متأسفانه مرتكب شدند تا اينكه وزارت ارشاد، آن اطلاعيه شايسته را صادر نمود.

هدف حكومت عربستان از دستگيرى حجّاج ايرانى چيست؟ آيا مى‌خواهند مراسم حج، به صورت مُرده به جا آورده شود؟

آيا مى‌خواهند عبادت بزرگِ حج را از روح و فلسفه‌اش تهى كنند؟ آيا چنين چيزى امكان‌پذير است؟

گفته شده است كه ايرانى‌ها، امسال قرار گذاشته بودند در مكه راهپيمايى نكنند، شعار هم ندهند. وقتى كه ما اين خبر را شنيديم، بسيار متعجب شديم. در باره كدام قرار صحبت مى‌كنند؟ چه كسى و چگونه چنين قرارى را منعقد كرده است؟

مگر مى‌توان چنين قراردادى را امضا كرد؟

برائت از مشركين، از اصول انقلاب ماست. مگر مى‌توان روى اصول انقلاب، مصالحه و سازش كرد؟ سياست از مذهب جدا نيست و در متن مذهب است، اين از اصول انقلاب ماست؛ ما اين همه شهيد داده‌ايم تا اين اصل را تثبيت و پا بر جا كنيم.

نه تا كنون و نه در آينده، هيچ كس نمى‌تواند چنين قراردادى را امضا كند كه بر اساس آن، سياست از مذهب جدا شود و اگر كسى چنين قراردادى را امضا كند، آن قرارداد، هيچ اعتبار و ارزشى ندارد.

(تكبير نمازگزاران)

دوستان و دشمنان انقلاب ما بايد انقلاب و انقلابيون را با اصولشان بشناسند تا بتوانند برخوردها و تصميم‌هاى ايران را درك كنند.

اگر اصول انقلاب اسلامى ايران درك نشود، نمى‌توانند انگيزه و مفهوم حركت‌هاى انقلابى را بفهمند و در شناخت انقلاب، دچار سردرگمى و حيرت‌زدگى مى‌شوند.

پس از اجراى طرح «لبيك يا خمينى» و حلّ مشكلات انقلاب و كشور، همگان مى‌توانند چهره اين انقلاب را روشن‌تر ببينند؛ اما اصول انقلاب ما، هرگز تغيير نخواهد كرد.

راه انقلاب، راه انبيا و راه خداوند است؛ اين راه، بازگشت و شكست ندارد.

آخرين موضوع بحث در اين خطبه، مسئله لبنان است. لبنان، هشت روز جنگِ‌


[1]- ر. ك: صحيفه نور، انتشارات سازمان مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، ج 18، ص 87-/ 95( پيام مورخ دوازدهم شهريور 1362 به حُجّاج بيت اللّه الحرام).

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست