عذرى اعمال عمرهاش به تأخير افتد، به گونهاى كه اگر بخواهد عمرهبجا بياورد وقت وقوف به عرفات مىگذرد يا خوف گذشتن وقت وقوف داشته باشد بايد به حجّ افراد عدول كند و همان احرام كافى است. در اين صورت حاجى پس از انجام اعمال حجّ، يك عمره مفرده نيز بجا مىآورد و حجّ او صحيح و كافى از حجّتالاسلام است. ولى اگر بدون عذر دير وارد مكّه شد يا بدون عذر اعمال عمره را به تأخير انداخت تا وقت تنگ شد، در اين صورت بايد به دستور فوق عمل كند و بنابر احتياط واجب در سال آينده نيز عمره و حجّ تمتّع انجام دهد.
مسأله 111) كسى كه براى عمره تمتّع احرام بسته و زمانى وارد مكّه مىشود كه وقت حجّ فوت شده، بايد قصد عمره مفرده كند و با همان احرامى كه بسته عمره مفرده انجام دهد و از احرام بيرون بيايد و اگر حجّ از قبل بر او مستقرّ شده يا سال ديگر شرايط استطاعت را داشته باشد بايد حجّ بجا بياورد.
مسأله 112) اگر زنى در ميقات حايض باشد و خوف آن داشته باشد كه اگر احرام عمره تمتّع ببندد و اعمال عمره را بجا آورد به وقوف عرفات نمىرسد و همچنين اگر در ميقات حايض نباشد ولى احتمال بدهد كه پيش از انجام اعمال عمره حايض خواهد شد و در نتيجه به وقوف عرفات نخواهد رسيد، مىتواند به نيّت مافىالذّمّه