است، پس محصور و مصدود در حجّ استحبابى هم تحقّق پيدا مىكند و اختصاص به حجّ واجب ندارد.
مسأله 1054) اگر كسى پس از انجام عمره تمتّع و پيش از احرام بستن براى حجّ به علّت بيمارى يا جلوگيرى دشمن و مانند آن نتواند براى حجّ محرم شود، مُحلّ است، ولى عمره تمتّعى كه انجام داده كفايت از حجّتالاسلام نمىكند و چنانچه سال اوّل استطاعت او باشد حجّ بر او واجب نشده و اگر حجّ از سالهاى قبل بر او مستقرّ شده باشد، بايد در آينده حجّ تمتّع انجام دهد.
ب- احكام مصدود
مسأله 1055) كسى كه براى انجام عمره محرم شده، هرگاه دشمن يا عاملى مشابه آن مثلًا مأموران حكومت مانع رفتن او به مكّه شوند و راه ديگرى هم نباشد يا اگر باشد نتواند از آن راه برود، مىتواند در همان محلّى كه جلوى او را گرفتهاند حتّى اگر خارج از حرم باشد يك شتر يا يك گاو يا يك گوسفند قربانى كند و از احرام خارج شود و احتياط واجب آن است كه قربانى را به نيّت تحليل انجام دهد. و نيز بنابر احتياط واجب قدرى از مو يا ناخن خود را بگيرد يا سرش را بتراشد. در اين صورت همه محرّمات احرام حتّى مسايل جنسى بر او حلال مىشود.