ترك غير عمدى آن هم موجب بطلان حج مىشود برسد، مصدود ومحصور بودن صدق مىكند.
مسأله 1051) تحقّق مصدود و محصور بودن در مورد كسى كه وقوف به عرفات و مشعر را درك كرده ولى به علّت جلوگيرى دشمن و مانند آن يا بيمارى و مانند آن از انجام اعمال منى و مكّه معذور است، محلّ تأمّل و اشكال است، پس چنين كسى بنابر احتياط واجب بايد حسب مورد به وظيفه مصدود يا محصور عمل كند و براى انجام اعمال، نايب هم بگيرد. ولى كسى كه اعمال منى و مكّه را انجام داده ولى بيمارى يا دشمن مانع بازگشت او به منى براى بيتوته شبهاى يازدهم و دوازدهم و اعمال ايّام تشريق شده است، مصدود يا محصور نيست و حجّش صحيح است و بايد كسى را نايب بگيرد تا اعمال را چنانچه ممكن باشد در همين سال و اگر ممكن نباشد در سال بعد از طرف او انجام دهد.
مسأله 1052) مصدود و محصور بودن در صورتى تحقّق مىيابد كه انسان اميد به رفع مانع نداشته باشد، بنابراين كسى كه احتمال مىدهد در صورت صبر كردن دشمن او را رها كند يا بيماريش برطرف شود، بايد صبر كند و اگر نااميد شد آن گاه به احكام مصدود و محصور عمل كند.
مسأله 1053) چون اتمام حجّ مستحبّى پس از شروع آن واجب