چهارم- كسانى كه مىدانند تا پايان ماه ذىحجّه به دليلى امكان انجام دادن طواف و سعى برايشان وجود ندارد.
مسأله 960) تشخيص اين كه آيا فرد از معذورينى است كه مىتواند اعمال مكّه را مقدّم نمايد يا نه، به عهده خود مكلّف است، ولى اگر از گفته ديگران براى انسان اطمينان پيدا شود مىتواند به اطمينان خود عمل كند.
مسأله 961) تقديم اعمال براى اين چهار دسته جايز است و واجب نيست، ولى كسى كه يقين دارد پس از برگشتن از منى به مكّه نمىتواند طواف و نماز آن و سعى را انجام دهد، لازم است اعمال را مقدّم نمايد.
مسأله 962) كسى كه مىخواهد اعمال مكّه را مقدّم نمايد بايد براى حجّ احرام ببندد و اعمال را با حالت احرام انجام دهد، بنابراين اگر كسى اعمال را بدون اين كه براى حجّ احرام ببندد، انجام دهد كفايت نمىكند و بايد يا قبل از وقوف در عرفات يا پس از وقوف در عرفات و مشعر و اعمال منى آن را اعاده نمايد.
مسأله 963) كسانى كه از معذورين هستند و مىتوانند اعمال مكّه را مقدّم نمايند لازم نيست براى انجام اعمال مكّه تا نزديكترين زمان پيش از وقوف در عرفات صبر كنند.