مسأله مانند ناسى و فراموش كار است. مسأله 806) اگر كسى به علّت عذرى مانند فراموشى و تنگى وقت از ظهر نهم تا غروب شرعى هيچ جزئى از زمان را در عرفات نباشد، كافى است كه مقدارى هرچند اندك از شب عيد- از غروب شرعى تا طلوع فجر- را كه وقت اضطرارى وقوف در عرفات است، در عرفات باشد.
مسأله 807) اگر كسى به علّت عذر، وقوف روز نهم را درك نكرد و شب دهم را هم عمداً و بدون عذر در عرفات وقوف نكند، ظاهراً حجّ او باطل مىشود، اگرچه وقوف به مشعر را درك كند.
مسأله 808) اگر كسى به علّت فراموشى يا غفلت يا عذر ديگرى، هم وقوف به عرفات در روز نهم (وقوف اختيارى) و هم وقوف در شب دهم (وقوف اضطرارى) را ترك كند، براى صحيح بودن حجّ او كافى است كه وقوف اختيارى مشعر را كه توضيح آن خواهد آمد، درك كند.
مسأله 809) اگر كسى تنها وقوف اختيارى عرفات را درك كند و پس از آن به علّت عذرى مانند اغما و بىهوشى نتواند ساير اعمال حجّ را انجام دهد، حجّش باطل و تبديل به عمره مفرده مىشود. و اگر وظيفهاش حجّ تمتّع واجب بوده و سال اوّل استطاعت اوست بايد در آينده در صورتى كه شرايط وجوب حجّ را داشته باشد آن را اعاده كند و اگر استطاعت از قبل بر او مستقرّ شده باشد بايد خودش