و مخارج ديگر دارند، آيا مىتوان سهم امام عليه السلام را شخصاً به آنها پرداخت نمود؟
پاسخ: بدون اخذ اجازه احتياطاً جايز نيست.
[1752] سؤال 393: غير سيّدى كه فقير و مقروض است و توانايى پرداخت قرض خود را ندارد، آيا براى طلبكار جايز است كه قرض او را بابت سهم امام عليه السلام محاسبه نمايد؟
پاسخ: بنا بر احتياط واجب از مجتهد اذن بگيرد.
[1753] سؤال 394: افراد خيّرى به انجمن حمايت از زندانيان كه يك مؤسسه غير دولتى است، جهت آزادى زندانيان بى بضاعتى كه به علت بدهكارى و يا ديه در زندان هستند، كمك مىكنند. خواهشمند است بفرماييد آيا مىتوان اين كمكها را از وجوهات محسوب نمود؟
پاسخ: از بابت سهم امام عليه السلام محسوب نمىشود، مگر اين كه پرداخت كننده به طور موردى اجازه بگيرد.
[1754] سؤال 395: آيا جايز است سهم امام عليه السلام را بدون اجازه مجتهد، در جاى خودش مصرف كنيم و بعداً از مجتهد اجازه بگيريم؟
پاسخ: احتياط اين است كه قبل از مصرف نمودن در محلّ خودش اجازه بگيريد.
[1755] سؤال 396: وقتى مىدانيم مجتهد به مصرف كردن سهم امام عليه السلام در موردى راضى است، آيا باز هم لازم است براى مصرف در آن مورد، از او اجازه بگيريم؟
پاسخ: احتياط، در گرفتن اجازه است.
[1756] سؤال 397: آيا مىتوان از سهمين، مظالم، زكات، زكات فطره، صدقات، نذورات، موقوفات عامّه و اموال مجهول المالك و هر آنچه كه تصرّف در آن منوط به اجازه حاكم شرع است، براى كارهاى فرهنگى در جهت افزايش دانش دينى، سياسى، فرهنگى و حقوق فردى و اجتماعى مردم با تشخيص صاحب وجه و يا وكيل او استفاده