بعداً معلوم مىشود كه نماز خوانده نشده است. در اين صورت كدام يك از وكيل يا اجير ضامن هستند؟
پاسخ: اگر وكيل، مقصّر نباشد، ضامن نيست و اجير، ضامن است و خواندن نماز بر عهده اوست.
[979] سؤال 328: آيا نيابت از انسان زنده، چه مرد باشد و چه زن، در نوافل و قرائت قرآن و ديگر مستحبّات، صحيح است يا خير؟
پاسخ: نيابت (تبرّعى و استيجارى) از زندگان، در بعضى از مستحبّات، مثل حج، عمره، طواف از طرف كسى كه در مكه نيست، قرائت قرآن، زيارت قبر معصومين عليهم السلام و توابع آن، مثل نماز زيارت، جايز است و ظاهراً نيابت تبرّعى در جميع مستحبّات از طرف افراد زنده، اگر به قصد رجا باشد، اشكالى ندارد؛ اما صحّت اجير شدن براى غير از مثل مستحبّات ذكر شده، محلّ تأمّل است.
[980] سؤال 329: آيا مكلّفى كه قضاى نماز و روزه خودش و يا روزه كفّاره و يا قضاى نماز و روزه پدر و مادر برعهده اوست، مىتواند نماز و روزه استيجارى قبول كند يا نمىتواند؟
پاسخ: در صورت وسعت وقت، مىتواند نماز و روزه استيجارى را قبول كند.
نماز جماعت
شرايط، وظايف و امور مربوط به امام جماعت
بلوغ
[981] سؤال 330: آيا دانشآموزان مميّز و غير بالغ، مىتوانند در مدرسه به عنوان امام جماعت نماز بخوانند؟