شناختن اعلم در رسالههاى عمليه آمده است و مراد از اعلم كسى است كه آشناتر به قواعد و مدارك مسأله و داراى اطلاعات بيشتر در نظائر آن و داراى فهم بهتر و خوبتر در مورد اخبار و روايات و درك و تشخيص بيشتر در موضوعات باشد و محلّ رجوع براى تعيين اعلم، اهل خبره است.
[46] سؤال 46: امروزه ملاك اصلى براى تشخيص مجتهد اعلم، براى عامّه مردم چيست؟
پاسخ: ملاك، همان راههاى سه گانه است كه در رسالهها نوشته شده و فرقى بين زمان حاضر و گذشته نيست.
[47] سؤال 47: مجتهد و اعلم بودن كسى را از كجا مىتوان فهميد؟
پاسخ: مجتهد و اعلم را از سه راه مىتوان شناخت:
اول: آن كه خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.
دوم: آن كه دو عالم خبره و عادل، در شرايط آزاد و بدون ترس و طمع، مجتهد بودن يا اعلم بودن او را گواهى دهند، مشروط به آن كه دو نفر عالم خبره و عادل ديگر، با نظر آنان مخالفت ننمايند.
سوم: شهرت او در ميان علما و محافل علمى به طورى باشد كه از اين شهرت، براى انسان علم حاصل شود و اگر شناختن اعلم مشكل باشد، به احتياط واجب بايد از مظنون الأعلميه تقليد كند؛ بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه مجتهدى اعلم است و بداند كس ديگرى از او اعلم نيست، به احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند، بايد از يكى از آنان تقليد كند و احتياط مستحب اين است كه از باتقواترين آنها تقليد نمايد.
[48] سؤال 48: اهل خبره كه به شهادت آنان اعلميت مجتهدى ثابت مىشود، چه كسانى هستند؟