پاسخ: بعيد نيست كه قبور مسلمانان اماره باشد براى تحقّق مسلمان بودن صاحب استخوان و براى مسّ استخوان مفروض در سؤال، غسل واجب نباشد؛ ولى استخوانها بايد دفن شوند و استفاده از آنها براى يادگيرى مسائل پزشكى جايز نيست، مگر اين كه راه يادگيرى منحصر به استفاده از آنها باشد.
[469] سؤال 342: آيا تماس بدن انسان با چيزهايى مثل خون ميّت، نه بدن او، باعث غسل مسّ ميّت مىشود يا نه؟
پاسخ: اگر صدق كند كه ميّت را مس كرده، بايد غسل كند، وگرنه موجب غسل نمىشود.
[470] سؤال 343: اگر در بين غسل مسّ ميّت حدثى پيش بيايد، آيا غسل باطل مىشود؟
پاسخ: در فرض سؤال، غسل مسّ ميّت باطل نمىشود.
[471] سؤال 344: كسى كه مشغول غسل مسّ ميّت است، اگر در بين غسل مسّ ميّت جنب شود، آيا بايد غسل را رها كند يا آن را ادامه دهد و بعداً غسل جنابت كند؟
پاسخ: مىتواند اتمام كند و بعد غسل جنابت را انجام دهد و نيز مىتواند غسل مسّ ميّت را رها كند و يك غسل به نيّت غسل جنابت و يا رفع حدثِ موجود انجام دهد.
[472] سؤال 345: با واجب شدن غسل مسّ ميّت، چه چيزى بر انسان حرام مىشود؟ آيا داخل شدن و توقّف در مسجد و امثال آن كه بر جنب و حائض حرام بود، جايز است يا نه؟
پاسخ: داخل شدن و توقّف در مساجد و امثال آن كه بر جنب و حائض و نفساء حرام است، بر مس كننده ميّت حرام نيست.
غسلهاى مستحبّى
[473] سؤال 346: اگر نتوانيم غسلهاى مستحبّى را كه در شرع وارد شده است، انجام دهيم