responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 113

پاسخ: در وجوب غسل مسّ ميّت، اختيار و بيدارى و بلوغ و عقل شرط نيست وا گر بچه مس كند، اگر مميّز باشد، غسلش صحيح است، والّا پس از بلوغ و يا مميّز شدن، غسل را انجام دهد.

[464] سؤال 337: از نظر حكم شرعى، چه فرقى است بين اين كه كسى ميّت را با دست خشك لمس كند يا با دست مرطوب؟

پاسخ: در هر دو صورت مذكور و پيش از غسل دادن ميّت، غسل مسّ ميّت واجب مى‌شود؛ ولى اگر رطوبتى از دست به بدن ميّت يا از بدن ميّت به دست منتقل شود، موجب سرايت نجاست به دست نيز مى‌گردد.

[465] سؤال 338: اگر عضوى از بدن ميّتِ غير مسلمان به بدن مسلمان زنده وصل و منجر به حلول حيات شود، لمس محلّ مذكور چه حكمى دارد؟

پاسخ: در مفروض سؤال، پس از حلول حيات، حكم بدن مسلمان زنده را دارد.

[466] سؤال 339: آيا در صورت مسّ دندان مصنوعى و موى مرده، غسل مسّ ميّت واجب مى‌شود؟

پاسخ: براى مسّ دندان مصنوعى، غسل واجب نمى‌شود؛ اما در مسّ موى ميّت، چنانچه مسّ ميّت صدق كند، بعيد نيست غسل واجب شود.

[467] سؤال 340: آيا غسل مسّ ميّت بر كسى كه اسكلت كامل يك انسان را لمس مى‌كند، واجب است يا خير؟

پاسخ: چنانچه قرينه‌اى مبنى بر اين كه پس از مرگ غسل داده شده، وجود نداشته باشد، احتياط واجب آن است كه پس از لمس آن، غسل مسّ ميّت نمايد.

[468] سؤال 341: آيا مى‌توان از استخوان‌هاى كشف شده در قبور مسلمانان، براى يادگيرى مسائل پزشكى استفاده كرد؟ و آيا لمس اين استخوان‌ها غسل دارد؟

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست