نام کتاب : الگوى شادى از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 75
لاول توماس هم چنين عقيدهاى دارد؛ چون اخيراً شبى را در مزرعهاش به
روز آوردم و ديدم جملات زير را از «زبور» داوود در قاب قشنگى گذاشته و به ديوار
اتاق كارش آويزان كرده است تا همه موقع، آن را ببيند: «امروز روزى است كه خدا
آفريده است. ما از آن لذّت خواهيم برد و آن را به خوشى خواهيم گذراند».
جان
روسكين نيز در روى قطعهسنگ صافى كلمه «امروز» را حك كرده و روى ميز تحريرش گذاشته
بود. اگر چه من مثل او قطعهسنگى روى ميزم نيست، ولى در عوض، يكى از اشعار مؤثّر
نمايشنامه نويس نامى هند «كاليداسا» را نوشتهام و روى آيينهام چسباندهام تا هر
روز صبح كه صورتم را اصلاح مىكنم، به آن نگاه كنم و براى هميشه در خاطرم نقش
ببندد».[195]
خلاصه
سخن اين كه در الگوى اسلامىِ درمانىِ نگرانىها، عناصر عملى و رفتارى نيز نقش
مهمّى دارند. اشتغال به كار، پرهيز از كارهاى ناروا، انجام دادن انواع كارهاى
شايسته بويژه گرهگشايى از كار ديگران، توسّل به أهل بيت عليهم السلام، و غنيمت
شمردن فرصت حال، موجب كاهش فشار روانى و اضطراب مىگردند.
2-
5. درمانهاى عبادى
از
مهمترين راههاى درمان، درمان معنوى است. از آنجا كه دين، ريشه در سرشت آدمى
دارد، قطع رابطه با خداوند متعال و فقدان حسّ معنوىِ متعالى و ناب به او، دليل
بسيارى از نگرانىها و ناراحتىهاست.[196] به همين جهت، اصلاح اين
اشتباه و تأمين نياز معنوى، از راههاى مؤثّر در درماناسترس و اضطراب است. خواندن
نماز[197]