responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنايى با حديث نویسنده : استادان دانشكده علوم حديث    جلد : 1  صفحه : 75

و سپس به جوامع روايى و از آن جا به كتب اربعه، راه يافت و تا نگارش «جوامع ثانويه شيعه»، همواره حفظ و نگهدارى مى‌شد و امروزه، مى‌توان با ارزشيابى علمى حديث، تا حدّ فراوانى اطمينان يافت.

با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران و رويكرد دينى حكومت، فعّاليت‌هاى حديثى، رونق ويژه‌اى يافت. عمومى شدن مباحث حديثى در رسانه‌ها و كاربرد حديث در علوم گوناگون، بويژه علوم روان‌شناسى و جامعه‌شناسى، ضرورت پردازش علمى حديث را مى‌نماياند. اگر چه در اين زمينه، گام‌هايى برداشته شده است، امّا همچنان در اوّل راهيم.

معجم‌نگارى، شيوه نوينى در عرصه حديث‌پژوهى در عصر ماست كه دستيابى به احاديث را هموار مى‌سازد. در اين شيوه، احاديثِ كتاب‌ها بر اساس الفاظ و يا موضوعات، گزارش مى‌شوند. پژوهشگر، با استفاده از معجم، مى‌تواند تمامى احاديث يك واژه را در كنار هم مشاهده كند. معجم الفاظ بحار الأنوار، الكافى، نهج البلاغة و ده‌ها كتاب ديگر تاكنون نگاشته شده است.

استفاده از رايانه نيز از ويژگى‌هاى دوران معاصر است. امروزه نرم‌افزارهاى متعدّدى، احاديث شيعه و سنّى را ارائه مى‌دهند كه براى محقّقان، بسيار ارزشمند و كاربردى است.

در كنار فعّاليت‌هاى نوين حديثى، احياى ميراث كهن حديثى نيز از ديدِ عالمان معاصر، پنهان نمانده است و امروزه، بسيارى از آثار حديثى كهن، با شيوه‌اى چشم‌نواز، به چاپ سپرده شده و مراجعه به آثار ديرپا را آسان كرده است.

از جمله فعّاليت‌هاى حديثى دوران معاصر، تلاش براى همگانى كردن احاديث است. اين تلاش‌ها را در دو سطح، مى‌توان برشمرد: نخست، كتاب‌هاى حديثى كه براى پژوهشگران، نگاشته شده است و محققّان با مراجعه به آن‌ها، تحقيقات خويش را بر پايه احاديث، استوار مى‌سازند. دانش‌نامه ميزان الحكمة، دانش‌نامه پيامبر اعظم، دانش‌نامه أمير المؤمنين (ع) و دانش‌نامه احاديث پزشكى، از تأليفات آية الله رى‌شهرى و همكارانش در مؤسّسه علمى- فرهنگى دار الحديث، و همچنين كتاب‌هاى مسند الامام على (ع)، مسند الإمام المجتبى (ع)، مسند الإمام الشهيد و ... از آثار استاد عزيز الله‌

نام کتاب : آشنايى با حديث نویسنده : استادان دانشكده علوم حديث    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست