به پهلوى فلسفه مىزند. خوشبختانه، بسيارى از احاديث اعتقادى در
كتاب دانشنامه عقايد اسلامى،[11] گِرد آمده و تدوين شده است.
حديث
و فقه
بسيارى
از احكام شريعت، بر اساس تعبّد و براى پرورش روح تسليم و فرمانبُردارى در برابر
خداى هستى، وضع شده است. خداى آفريننده ما كه نيازها، بايستهها و شايستههاى
زندگى ما را مىداند، بخشى از اين احكام را در قرآن، بيان كرده و بيان بخش
عمدهترى را به عهده پيامبر و جانشينان بر حقّ او نهاده است. چگونگى عملكرد انسان
با خود، خداى خود و همنوعان، به وسيله گفتار و كردار پيشوايان دين، تعيين، مرزبندى
و مشخّص شده است. چه چيزهايى ضرور و لازماند و چه چيزهايى مناسباند، هر چند ضرور
نيستند؟ چه چيزهايى هميشه لازم است و چه چيزهايى به وضعيت و موقعيت انسان، بستگى
دارد؟ و هر يك از اينها، به چه شكل و تا چه اندازه بايد به انجام برسند، و كمتر و
بيشتر از آن، براى انسان چه زيانهايى دارد؟ اينها همه و همه، در حديث، آمده است و
فقيهان، براى يافتن حكم اين امور، در كنار قرآن، به گنجينه بىنظير حديث، مراجعه
مىكنند.
اگر
حديث نبود، فقيهان، ناگزير بودند كه به رأى و حدس خود، عمل كنند و در اين صورت،
پيروى و تقليد از آنان، لازم نبود و اساساً معلوم نبود كه ما را به كجا مىبردند و
به كدام مقصد مىرساندند. حديث اما، پاسخهاى پيشوايان را به پرسشهايى گزارش كرده
كه بسيار شبيه پرسشهاى اكنون ما است، چگونگى و شروط وضو و نماز و روزه و حجّ و
جهاد و خمس و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و هزاران حكم جزئى و كلّى ديگر
خود را در واقع از حديث، بر مىگيريم و با خيالى آسوده و دلى مطمئن به حكم برخاسته
از درون دين، به رهنمودهاى
[11]. اين كتاب همه آيات و
روايات مرتبط با اعتقادات را گردآورى و به ترتيب موضوعات كلامى:« سرچشمههاى
معرفت، توحيد و صفات خدا، عدل، نبوّت و ...» دستهبندى كرده و دار الحديث آن را در
بيش از ده جلد منتشر نموده است. اين كتاب تأليف آيت الله رىشهرى و ترجمه چند تن
از همكاران ايشان است.