نمونه پيش از آن كه نظر اسلام را در باره دنيا بيان كنند، تمامى
احاديثى كه در نكوهش و مدح دنيا بوده است را فراهم مىآوردند و آن گاه محدوده
نكوهش و مدح دنيا را از منظر پيشوايان معصوم (عليهم السلام) تعيين مىكردند.
گِردآورى «خانواده حديث» گاه از گستردگى فهم ابتدايى حديث مىكاهد و گاه فهمِ
ابتدايى ما را گسترش مىدهد. براى نمونه در حديثى از پيامبر (ص) مىخوانيم:
شيوه
كنار هم نهادن احاديث و كشف ارتباط ميان آنها نيازمندِ انس فراوان با حديث و فرا
گرفتن قواعدى است كه برخاسته از روش منطقى و عمومى در ارتباطهاى زبانى انسانهاست.
انسانها براى فهمِ سخنان همديگر مجموعه سخنان را كنار هم قرار مىدهند و آنگاه به
تحليل سخن مىپردازند.
براى
دستيابى به مقصود اصلى امام در هر موضوعى، افزون بر كنار هم نهادن روايات يك
موضوع، نيازمند مراجعه به احاديث متعارض و متضاد با آن موضوع هم هستيم. در اين
مرحله پژوهشگر با مراجعه به احاديثى كه مفهوم آن در برابر مفهوم