نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 47
هم آورده بودند، معلوم مىشود كه خوشايندِ قضاى الهى، همان وضعيت
نعماء است و ناخوشايندِ قضاى الهى، همان وضعيت بلاء. از اين رو مىتوان گفت كه
قضاء، در دو شكل بلاء و نعماء، نمود پيدا مىكند و عينى مىشود.
پس
از اين، نوبت به يافتن نسبت ميان واكنشهاست. از آنچه گذشت به راحتى مىتوان نسبت
ميان واكنشهاى سهگانه: رضا، شكر و صبر را به دست آورد. در حقيقت، رضا، به دو
قسمِ شكر و صبر تقسيم مىشود؛ چرا كه رضا، واكنش به قضاء است و صبر، واكنش به
بلاء، و شكر، واكنش به نعماء. حال اگر قضاء به دو موقعيت بلاء و نعماء تقسيم شد،
رضامندى نيز به دو ويژگى شكر و صبر تقسيم مىشود و اين بدان معناست كه رضامندى، در
مقام عمل، يا در شكل شكر و يا در شكل صبر، نمود پيدا مىكند.
...
نمودار (3- 1) وضعيت مطلوب (رضامندى)
از
مجموع آنچه گذشت، به دست مىآيد كه رضامندى در حوزه وضعيت و رخدادهاى زندگى، با دو
مسئله مهمّ شكر و صبر، نمود مىيابد. البته تحقّق شكر و صبرى كه تأمين كننده
رضامندى باشند، نيازمند عواملى است كه در جاى خود بدان خواهيم پرداخت. آنچه در
اينجا مهم است اين كه براى رضامندى، دو مؤلّفه شكر و صبر وجود دارد كه ناظر به دو
موقعيت خوشايند (نعمت) و
ناخوشايند
(نقمت) است. بنابر اين، تحقّق صبر و شكر، به انسان كمك مىكند كه در هر دو موقعيت
خوشايند و ناخوشايند، راضى و خرسند باشد.
امّا
در طرف مقابل، اگر انسان در ناخوشايندها، نابردبار (جَزَع) و در خوشايندها، ناسپاس
(كُفران) باشد، موجب نارضايتى و ناخرسندى خواهد شد كه در ادبيات دين، با عنوان
«سَخَط» از آن ياد مىشود. از آنچه گذشت روشن مىشود كه دليل نارضايتى، بىتابى در
سختىها، و ناسپاسى در خوشىهاست. اينجا نيز نسبتِ ميان چند مفهوم ديگر روشن شد.
سَخَط، جَزَع و كُفر، واژههاى سهگانهاى هستند كه نه در عرض يكديگرند و نه جدا
از هم؛ بلكه جَزَع و كُفران، از اقسام سَخَط و نمود عينى آن در صحنه زندگى اند.
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 47