نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 460
خداوند به او فرمود: «به دوزخ برو و به آنچه در آن براى اهلش آماده
ساختهام بنگر». [جبرئيل آمد و ديد كه] آن طبقات مختلفى دارد. به نزد خدا بازگشت
و گفت: به عزّتت سوگند كه هر كس وصف آن را بشنود، وارد آن نخواهد شد! پس خداوند،
دستور داد و شهوتها آن را در ميان گرفتند آنگاه به جبرئيل فرمود: «حال به سراغ
دوزخ بازگرد». جبرئيل بازگشت و گفت: به عزّتت سوگند مىترسم هيچ كس از آن نجات
نيابد و همگان وارد آن شوند!
امام
على (ع) نيز مىفرمايد كه هماره پيامبر خدا (ص) مىفرمود:
بىترديد،
بهشت، پيچيده در ناخوشايندهاست و دوزخ، پيچيده در شهوتها».
سپس
امير مؤمنان (ع) خود چنين ادامه مىدهد:
وَاعْلَموا
أنَّه ما مِنْ طاعَةِ اللهِ شَىءٌ إلّا يأتِى فِى كرهٍ، وَمَا مِنْ مَعْصِيةِ
اللهِ شَىءٌ إلا يأتِى فِى شَهْوَةٍ.[1662]
بدانيد
كه چيزى از طاعت خدا نيست، مگر آن كه با كراهت انجام مىگيرد و چيزى از معصيت خدا
نيست، مگر آن كه با ميل صورت مىپذيرد.
از
اين رو، هم انجام محنتهاى ناخوشايند (طاعت) و هم ترك لذّتهاى خوشايند (معصيت)،
براى انسان، دشوار است. بنا بر اين، تكليف از اين منظر، بخش سخت و دشوار زندگى به
شمار مىرود.
روش
صحيح: صبر در تكليف
صبر
به معناى تحمّل سختى و دشوارى است.[1663] براى صبر، سه حوزه كاربرد در
رواياتْ مطرح شده كه يكى از آنها در بلاها و ناخوشايندهاى زندگى بود كه بحث آن
گذشت؛ و امّا دو حوزه كاربرد ديگر آن، به موضوع طاعت برمىگردد. در اين روايات
آمده كه هم انجام طاعت، نيازمند صبر است و هم ترك معصيت. پيامبر خدا (ص) مىفرمايد:
صبر،
سه گونه است: صبر هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر از معصيت.
از
اين رو، انجام دادن طاعت و ترك كردن معصيت، نيازمند صبر است. اين نياز و بلكه
ضرورت، از دو جهت قابل تبيين است. از سويى- همان گونه كه پيشتر گذشت[1665]-
اوامر خداوند