نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 39
رضامندى، هديه مخصوص الهى به پيامبر اكرم (ص) است.[140]
امام على (ع) رضامندى را بهترين همراه انسان مىداند[141]
و شخص داراى رضامندى از خدا را يكى از افراد خوشبختى معرفى مىكند كه بايد به حال
او غبطه خورد.[142] توصيف «نعم القرين» را نبايد
دست كم گرفت. معلوم مىشود كه ويژگىهاى درونى، همراهان حقيقت وجودى انسان اند و
هر چه با ماهيت الهى انسان سازگارتر باشند، به احساس خوشبختى و بهزيستى روانىاش
بيشتر كمك مىكنند.[143]
از
اين گذشته، رضامندى، رابطه تنگاتنگى نيز با دين و ايمان دارد. امام على (ع)
رضامندى را يكى از اركان چهارگانه ايمان شمرده است.[144]
در روايت ديگرى از پيامبر خدا (ص) يكى از ده جزء ايمان[145]
و در برخى ديگر از روايات، به عنوان بهترين مؤلّفه ايمان،[146]
كمال دين[147] و ريشه آن[148]
دانسته شده است. اين عبارات، گذشته از اين كه حقايق را بيان مىكنند، نقش ترغيب
كنندگى نيز دارند. روايات ديگرى نيز با جدّيت و تأكيد، انسانها را از نارضايتى
برحذر مىدارند و آن را با خداپرستى و پذيرش ربوبيت خداوند متعال، در تضاد
مىدانند. پيامبر خدا (ص) مىفرمايد:
خداوند-
جلّ جلاله- فرمود: «هر كس به قضاى من خشنود نباشد و به قَدَر من ايمان نياورد،
بايد در پى خدايى غير از من باشد».
امام
على (ع) نيز در همين راستا مىفرمايد:
إن
كنتَ غَيرَ قانِعٍ بِقَضائِهِ وقَدَرِهِ، فَاطلُب رَبّا سِواهُ.[150]
اگر
به قضا و قَدَر خدا قانع نيستى، پروردگار ديگرى بجوى.
[140]. معانى الأخبار عن أحمد
بن أبى عبد الله عن أبيه رفعه: جاءَ جَبرَئيلُ( ع) إلَى النَّبِى( ص) فَقالَ: يا
رسول الله إنَّ اللهَ- تَبارَك وتَعالى- أرسَلَنى إلَيك بِهَدِية لَم يعطِها أحَدا
قَبلَك. قالَ رسول الله( ص): قُلتُ: وما هِى؟ قالَ الصَّبرُ وأحسَنُ مِنهُ. قُلتُ:
وما هُوَ؟ قالَ: الرِّضا( معانى الأخبار، ص 260 ح 1؛ بحار الأنوار، ج 69، ص 373، ح
19).
[141]. نعم القرين الرضا( نهج
البلاغة، حكمت 4؛ قرب الاسناد، ص 202؛ بحار الأنوار، ج 69، ص 409، ح 120).